Tyska Moselstjärnan Fritz Haag väljer Vinovativa

Fritz Haag, en av Tysklands absolut främsta producenter, har utsett Vinovativa till sin nya representant i Sverige. "Som den rieslingfantast jag är, känns det extra glädjande att få förtroendet att representera Fritz Haag", säger Jörgen Lindström, Vinovativas inköpschef.

För Vinovativas restaurangkunder lanserar initialt fem viner. Dessutom lanseras tre viner på Systembolaget i februari 2010.

Fritz Haag tillhör en liten, exklusiv skara bestående av endast 11 tyska egendomar som rankas som världsklass av landets ledande vinguide Gault Millau. För sin jämna och höga kvalitet utsågs Fritz Haag viner från 2008 till "Årets Kollektion" av både Gault Millau och lika betydelsefulla Wein Gourmet.

Boende i Brauneberg i centrala Mosel, äger Fritz Haag 12 hektar vingårdar uteslutande planterade med Rieslingdruvan. Firmans toppbuteljeringar kommer från de branta sluttningarna i de högklassiga vingårdarna Juffer och Juffer-Sonnenuhr.

Sedan 2005 är sonsonen Oliver Haag ansvarig vinmakare och under hans ledning har firman säkrats sin plats bland Tysklands vinelit. Bl.a. belönades hans Brauneberger Juffer-Sonnenuhr Riesling Trockenbeerenauslese (årgång 2007) med 99/100 p. av Gault Millau.

Vinstilen är klassisk Mosel, d.v.s. lätt, elegant och finessrik men med betydligt större intensitet vad gäller både frukt och mineralitet än vad många av de andra producenterna i området kan erbjuda.

"Med tanke på den stora och ökande efterfrågan på tyska kvalitetsviner är Fritz Haag ett välkommet nytillskott i vår portfölj", kommenterar Mikael Monteil, Vinovativas VD.

Om Vinovativa

Presskontakt: Linn Nilsson-Åkerberg