Tillfällig lansering av vingårdsbetecknade Baigorri Finca Las Navas Tempranillo

Tillfällig lansering av vingårdsbetecknade Baigorri Finca Las Navas Tempranillo

Den 23 augusti lanseras Baigorri Finca Las Navas Tempranillo 2021 (94531, 720 flaskor, 299 kr) i det tillfälliga sortimentet. Med lanseringen av det vingårdsbetecknade Las Navas utmanar Baigorri återigen den traditionella synen på riojaviner. Baigorri har blivit ett ikoniskt landmärke i Rioja Alavesa, den nordligaste och minsta subregionen i Rioja. Både vinälskare och arkitekter från hela världen vallfärdar hit för att se det enormt påkostade vineriet där gravitationskraften utgör en central del i framställningen.

Jesús Baigorri, som grundade egendomen, hade en vision att skapa något som bröt med regionens klassiska viner och gamla traditioner med målet att producera högkvalitativa riojaviner där frukten och mineraliteten dominerade över faten utan att för den delen förlora ursprungskänslan.

Under årens lopp har Baigorri haft en hel del "duster" med El Consejo Regulador de Rioja, den myndighet som sätter reglerna, för att få till en modernisering av de i många fall uråldriga lagarna. Historiskt har lagringstiden varit det centrala i Rioja för hur man bedömt vinets kvalitet (med beteckningarna Crianza, Reserva, Gran Reserva) medan druvorna som användes var av mindre betydelse. Att sätta druvornas kvalitet och hanteringen av dessa i fokus är något som inte minst Baigorris nuvarande vinmakare Simon Arina kämpat för samtidigt som han anser att lagringstiden snarare bör styras utifrån hur mycket fatkaraktär man vill ge sina viner.

Gravitation är ordet som ständigt återkommer när man ska beskriva vineriet som ritats med största respekt för omgivningen av den baskiske arkitekten Iñaki Aspiatzu och sällan har ordet ”imponerande” känts mer befogat. Då Baigorri ligger nedbyggt 35 meter under jorden i en trappformation, kan vinet förflyttas utan mekaniska metoder (såsom pumpning) för att därmed bevara smaker och aromer och undvika risken för exempelvis oxidation.

Rioja Alavesa har den kraftigaste influensen från Atlanten, vilket ger ett svalt klimat och samtidigt är vingårdarna skyddade från vindarna tack vare den mäktiga bergskedjan Sierra Canabria. De magra jordarna på mellan 400-1400 meter över havet har en högre andel kalksten, vilket ger eleganta och komplext "terroirdrivna" viner med högre syra och mer florala aromer.

Historiskt sett har Riojas bodegor blandat druvor från hela regionen och utvecklat generiska riojaviner med olika husstilar för att sedan klassificera dem som Crianza, Reserva och Gran Reserva. Baigorris vinmakare Simon Arina anser dock att Rioja förtjänar att visa upp sin komplexa mix av terrorirer och har under de senaste åren fokuserat alltmer på Baigorris tolv olika vingårdar som är väldigt varierande vad gäller alltifrån topografi, jordmån, höjd och orientering. Man har hittills lanserat tre "cru-viner" från vingårdarna Las Navas, La Canoca och La Quintanilla.

Baigorri Finca Las Navas Tempranillo 2021
består av 100% Tempranillo från den 4,5 hektar stora vingården Las Navas precis invid Baigorris egendom där de 35-åriga gobeletvinrankorna (bush vines) växer på en svalkande höjd av 550 möh i kalkrik lerjord. Vingården har planterats baserat på massalt urval med syfte att bevara den genetiska variationen. Både hela klasar och separerade druvor får jäsa i 5000 liters franska ekliggare med naturlig jäst samt med tillsats av kolsyresnö för att förlänga macerationen och extrahera mer smaker, aromer och tanniner. Efter alkoholjäsningen, som varar i 30 dagar, förs vinet över med hjälp av gravitation till mindre, gamla franska ekfat där vinet genomgår malolaktisk jäsning och får vila ca 6 månader på sin jästfällning.

Hållbarhet har alltsedan Baigorri grundades varit en grundbult i verksamheten och man blev den första spanska vinproducenten att få en Fair N'Green certifiering samtidigt som man även nyligen erhöll en B Corp certifiering.