Pontus Frithiof lanserar sitt första vin i samarbete med Xavier Vignon

Krögaren Pontus Frithiof har börjat bygga sitt eget vinbibliotek på Pontus!. En serie specialproducerade viner i begränsade upplagor kommer att tas fram tillsammans med stjärnkonsulten Xavier Vignon.

Edition no. 1 Pussy, King of the Pirates som tas fram i en volym på 1200 flaskor lanseras på Restaurang Pontus! den 22:a oktober och kommer även finnas tillgänglig i mycket begränsade volymer via Systembolagets beställningssortiment fr.o.m. december.

- Vi ser samarbetet mellan Xavier Vignon och Pontus! som fantastiskt roligt och nytänkande samtidigt som kvalitetsambitionen är väldigt hög, säger Mikael Monteil, VD på importören Vinovativa som representerar Xavier i Sverige.

Den karaktäristiska boktapeten på Pontus! som är signerad illustratören Liselotte Watkins har varit en stor inspirationskälla till utformandet av vinbiblioteket Flaskornas etiketter kommer även att bära hennes illustrationer och hålls hemliga fram till lanseringsdag.
Editon no. 1 Pussy, King of the Pirates har fått sin titel från Kathy Ackers vilda novelläventyr, och liksom boken är även vinet kraftfullt och kryddigt.

Att ta fram egna viner var ett naturligt steg och helt i linje med Pontus! grundfilosofi.
- På samma sätt som vi fokuserar på kvalitet och säsongsbetonade råvaror i vår mat vill vi även kunna erbjuda detta i dryckesväg. Att arbeta med specialframtagna viner i menyn ger oss också en unik möjlighet att ge gästen en helhetsupplevelse, säger Pontus Frithiof.

Under framtagningen av Edition no. 1 Pussy, King of the Pirates användes selekterade fat från olika vinmakare i Rhonedalen som Xavier Vignon sedan blandade i samrådan med Pontus Frithiof och sommeliergruppen på Pontus!. Samtliga druvor skördades 2007 och en av de viktigaste komponenterna är Grenachedruvan, plockad från 60 år gamla stockar, som blandas med Syrah och Mourvèdre.

Xavier Vignon startade sin vinkarriär som 14-åring med att plocka druvor i Champagne där han även lärde sig den viktiga blandningstekniken, något som gjort honom till en av de mest anlitade konsulterna i främst Châteauneuf-du-Pape. Xavier har förmånen att köpa exceptionella viner från de producenter han konsulterar för att sedan blanda unika cuvéer. Hans viner uppvisar alltid stor respekt för sitt ursprung och "terroir", samtidigt som druvkaraktären lyfts fram med hjälp av den senaste tekniken.

I april lanserade även Xavier Vignon sin uppmärksammade Châteuneuf-du-Pape 2007 (art nr 6267, 199 kr) i Systembolagets fasta sortiment.

Om Vinovativa

Presskontakt: Linn Nilsson-Åkerberg