Piemontes superstjärna Aldo Conterno åter på Systembolaget

Aldo Conterno, ofta kallad "the King of Barolo", återlanserar i juni månads nyhetssortiment sina berömda Baroloviner på Systembolaget. Aldo Conterno, har gjort sig ett världsrykte genom att konsekvent vägra att kompromissa med kvaliteten och aldrig lansera viner som inte håller måttet.
- Det är fantastiskt roligt att Sveriges alla Piemontefans återigen får access till dessa guldkorn, säger Jörgen Lindström, Produktchef Fine Wines på Vinovativa.

Historien om Aldo Conterno tar sin början 1961 då Giovanni och Aldo Conterno gemensamt tog över efter pappa Giacomo, som i sin tur hade etablerat firman som en av Piemontes främsta. Eftersom Aldo hade tillbringat några år i USA och där fått smak för entreprenörsyrket så lockade en egen vingård. 1969 köpte han vingården Il Favot och grundade Poderi Aldo Conterno. Firman drivs idag av Aldos tre söner Stefano, Giacomo och Franco.

Vinstilen blandar tradition med innovation på bästa sätt. Barolovinerna lagras i slavonska botti medan de andra vinerna vilar i franska ekfat. Oavsett vilket så är vinerna beundransvärt rena tack vare vinifikation i rostfria ståltankar under maniskt kontrollerade former.

För att ytterligare stärka sin position som en av Italiens bästa producenter inleddes ett kvalitetsförbättrande arbete i vingårdarna redan 1999 och sedan skörden 2001 har skördeuttagen därför reducerats rejält. Från 2005 gör bröderna Conterno dessutom en extra gallring av frukten vilket betyder att den totala produktionen numera nästan har halverats men att kvaliteten aldrig varit bättre.

Idag produceras tio olika viner varav fem stycken är Barolo från tre högklassiga vingårdar belägna i Bussia (Monforte d'Alba). Barolovinerna från de böljande vingårdarna med perfekt solexponering är anledningen till firmans ikonstatus världen över.

- Varje gång jag själv öppnar en flaska från Aldo Conterno så klappar hjärtat litet snabbare och jag tror många kunder känner likadant, avslutar Jörgen Lindström.

Den kompletta lanseringen ser ut som följer:

• 99360 Aldo Conterno Barbera Conca Tre Pile 2008; 249 kr
  • 99351 Aldo Conterno Barolo 2007; 414 kr
  • 99124 Aldo Conterno Barolo Cicala 2006; 699 kr
  • 99317 Aldo Conterno Barolo Colonello 2006; 699 kr
  • 99350 Aldo Conterno Barolo Romirasco 2006; 999 kr

Du kan alltid vända dig till vår presskontakt för varuprover, frågor och kompletterande information.

Jörgen Lindström
Mail: jorgen@vinovativa.se

Högupplösta bilder samt produktfakta finns i vårt pressrum: www.vinovativa.se/press