"Haags pärlor" åter på Systembolaget

Nu lanserar Systembolaget återigen tre viner från en av Tysklands främsta egendomar; Fritz Haag. Producenten är belägen i Brauneberg i centrala Mosel och producerar ett tjugotal viner. Deras toppbuteljeringar kommer från de branta sluttningarna i de högklassiga vingårdarna Juffer och Juffer-Sonnenuhr, vingårdar som redan av Napoleon omtalades som "Mosels pärlor". I februarisläppet kommer Brauneberger Kabinett 2008 (art nr 97027, 169 kr, 360 flaskor), Brauneberger Juffer Sonnenuhr Spätlese 2008 (art nr 97112, 249 kr, 120 flaskor) och Brauneberger Juffer Sonnenuhr Auslese 2008 (art nr 95862, 299 kr, 120 flaskor).

Fritz Haag tillhör en liten, exklusiv skara bestående av endast 11 tyska egendomar som rankas som Världsklass av landets ledande vinguide Gault Millau. För sin jämna och höga kvalitet utsågs Fritz Haag viner från 2006 till ”Årets Kollektion 2008” av både Gault Millau och lika betydelsefulla Wein Gourmet.

Fritz Haag äger 12 hektar vingårdar uteslutande planterade med Rieslingdruvan. Egendomen har gått i arv från far till son i tre generationer och sedan 2005 är sonsonen Oliver ansvarig vinmakare.

Under Olivers ledning har firman säkrats sin plats bland Tysklands vinelit och bl.a. belönades hans Brauneberger Juffer-Sonnenuhr Riesling Trockenbeerenauslese (årgång 2007) med 99/100 p. av Gault Millau.

Vinstilen är klassisk Mosel, d.v.s. lätt, elegant och finessrik men med betydligt större intensitet vad gäller både frukt och mineralitet än vad många av de andra producenterna i området erbjuder.

Samtliga av vinerna produceras med mycket försiktig helklaspressning samt jäsning i ståltank med hjälp av naturliga jäststammar. Klarningen görs på naturlig väg samt minimal filtrering innan buteljering.

Du kan alltid vända dig till vår presskontakt för varuprover, frågor och kompletterande information.

Linn Nilsson-Åkerberg
Mail: linn@vinovativa.se