Aldo Conterno åter i Systembolagets exklusiva sortiment

Aldo Conterno åter i Systembolagets exklusiva sortiment

Aldo Conterno ofta kallad ”The King of Barolo” återlanserar 16 september sin Langhe Rosso, Conca Tre Pile och Barolo Cicala i Systembolagets exklusiva sortiment. Aldo Conterno har gjort sig ett världsrykte genom sin konsekvent höga nivå.

Aldo Conterno... Namnet förknippas världen över med viner i den yppersta eliten och samlare står i kö för sin årliga allokering. Vinstilen blandar tradition med innovation på bästa sätt. Barolovinerna lagras i slavonska botti medan de andra vinerna vilar i franska ekfat. Barolovinerna från de böljande vingårdarna med perfekt solexponering är anledningen till firmans ikonstatus världen över.

Historien om Aldo Conterno tar sin början 1961 då Giovanni och Aldo Conterno gemensamt tog över efter pappa Giacomo, som i sin tur hade etablerat firman som en av Piemontes främsta. Eftersom Aldo hade tillbringat några år i USA och där fått smak för entreprenörsyrket så lockade en egen vingård. 1969 köpte han vingården Il Favot och grundade Poderi Aldo Conterno. Firman drivs idag av Aldos tre söner Stefano, Giacomo och Franco.

För att stärka sin position som en av Italiens bästa producenter inleddes ett kvalitetsförbättrande arbete i vingårdarna kring millennieskiftet där skördeuttagen reducerades rejält. Från 2005 gör bröderna Conterno dessutom en extra gallring av frukten vilket betyder att den totala produktionen numera nästan har halverats men att kvaliteten aldrig varit bättre.

Den 16 september är det åter dags att lansera tre av Aldo Conternos viner i Systembolagets exklusiva sortiment och Giacomos kommentar på lanseringarna är som följer;

• -2013 var en exceptionellt bra årgång och jag rekommenderar att spara Conca Tre Pile i ett par år. Det kommer definitivt vara värt väntan. 2012 var ett knepigt år men många väderväxlingar men den varma augusti gjorde att det blev en spännande Barolo Cicala detta år säger agronomen Giacomo Conterno.

Aldo Conternos lansering den 16 september ser ut som följer:
90240 Aldo Conterno Langhe Rosso 2013 195 kronor, 900 flaskor
90104 Aldo Conterno Barbera Conca Tre Pile 2013, 269 kronor, 540 flaskor