Martin Enlund och Christer Carlsson gör kaxig rallydebut under SM-veckan

Kaxig rallydebut för Martin Enlund som helt rustar om för SM-veckan

Martin Enlund den unge talangen från Västerås inom Rallycross,  hade laddat för SM-veckan i Piteå. Men Supercar Lites klassen ströks pga att för många bilar var inne på reparation, vilket orsakade för få anmälda. Detta var svårt att acceptera för en tävlingsglad rallycrossförare som Martin och som tur var öppnades det upp en möjlighet att i stället köra Rally.

Kaxigt nog är det rally för fyrhjulsdrivna fordon. - Köra ska jag, men jag är såklart ödmjuk för resultatet då det är en helt ny gren för mig. Men detta är en oerhört spännande chans att få tävla och visa upp vad jag går för, säger Martin Enlund.

Den största skillnaden mellan motorgrenarna Rally och Rallycross är att i Rallycross har du chansen att planera din körning på bana och är ensam förare i bilen. Rally som ju körs på vägar, så kallade "specialsträckor" får man inte chansen att planera på samma sätt utan får helt förlita sig på kartläsaren som läser upp sträckan under körningens gång. Martins barndomsvän Christer Karlsson ställer upp som kartläsare och har med största entusiasm tagit sig an uppgiften.
- Detta kräver ett tight teamwork även i bilen, som ska bli jättespännande, säger Martin.

- Svårast att slå blir nog Mattias Adielsson, han är ruskigt snabb. Men jag ska göra mitt bästa och vi är grymt taggade Christer och jag, säger Martin. Förberedelserna är i full gång, och teamets Ford Fiesta R5 är klar och ska hinna få sponsordekaler innan transport upp till Mojärv.

SkrotSmart med flera stöttar Martin i sin satsning. - Det här kommer att bli en häftig resa, så häng med oss i våra kanaler där vi med hjälp av sponsorer kommer att ge er senaste nytt, avslutar Martin Enlund.

Tävlingarna i SM-veckan är flyttade från Piteå till Mojärv utanför Kalix och direktsänds i SVT under fredag 25 mars.