Vem är det som sänker priser på öl och vin?

Vem är det som sänker priser på öl och vin?

Finns det mellandagsrea på Systembolaget? 70 på sjuttis? Nej, det gör det inte. Men få känner till att det faktiskt finns prissänkta produkter på Systembolaget och att det är helt lagligt och tillåtet. Men varför sänks priserna, och vem är det som sänker dem? Hur får man som konsument information? Häng med här så reder vi ut frågetecknen.

Vem är det som sänker priserna på vin, öl och sprit?
Det första att slå fast är att det inte är Systembolaget som själva sänker några priser, det är alltid leverantören av produkten som står för detta. Nya priser som anges handlar heller inte om temporära kampanjer utan är alltid permanenta sänkningar. Det finns alltså inga mellandagsreor eller Black Friday´s.

Varför sänker leverantörer priset?
Det finns såklart massor av anledningar för de ca 1 200 leverantörer som levererar sina produkter till försäljning på Systembolaget att sänka sina priser. Det vanligaste är överlager, där produkten helt enkelt inte sålt lika bra som man hoppats. Andra exempel kan också vara att man ska byta etikett eller förpackning, att en ny årgång är på väg in eller att man ska avsluta samarbetet med producenten. Hur valutor förändras påverkar även, men oftast i motsatt håll.

Hur fungerar Vinbörsen?
På Systembolaget redovisas inte prisförändringar vilket gör att det är svårt, nästintill omöjligt, för konsumenter att få del av informationen. Vinbörsen håller koll genom att löpande samla in pris- och produktdata för produkter i Systembolagets sortiment och sedan presentera de prissänkta produkterna på vinbörsen.se.

Hur kan man jämföra viner när smaken är som baken?
Svaret är: genom en massa data! Vinbörsen har funnits i ca 1,5 år och har sedan starten utvecklats från en renodlad sajt för prissänkta viner till en jämförelsesajt för prisvärt vin. Men hur jämför man viner på ett objektivt vis? Vinbörsen gör det genom data. Vi samlar information om prisutveckling, pris i förhållande till liknande viner på Systembolaget, betyg från svenska och utländska källor samt vår eget redaktionella omdöme. Detta i kombination ger besökaren möjligheten att få en samlad bild av produkten.

Prova själv! Välkommen till Vinbörsen för att få koll på priset, jämföra, klämma och känna innan du gör ditt köp.