Stor rosévinsguide - bästa köpen för vår och sommar 2023

Stor rosévinsguide - bästa köpen för vår och sommar 2023

Guide till bästa rosévinerna för vår och sommar 2023

Vinbörsens redaktion har provat och granskat roséviner inför den kommande våren och sommaren. Några är nyheter i sortimentet medan andra är trotjänare som funnits med länge. Hur gör du? Köper du olika roséviner varje gång eller brukar du fastna för en favorit som får blir husvinet hemma hos dig. Oavsett hur du väljer så får du god hjälp på vägen med vår redaktions granskning.

Vilka viner hamnar på Vinbörsen?

Värt att notera är att alla viner som du hittar på Vinbörsen måste bli godkända av redaktionen - de viner som inte passerar nålsögat visar vi heller inte upp. Några viner är prissänkta, andra inte, men du kan lita på att vinerna du ser alltid är prisvärda köp.

Redaktionens röster om några viner som provats:

"’Kostar inte mer än en lösmustasch, men är mycket roligare’, skrev jag i mina provningsnoteringar." / Bengt-Göran Kronstam (Bardolino Chiaretto La Sogara Rosé Cottini SPA, 2021)

"Min första seriösa bekantskap med rosévin var när jag pluggade franska i Nice en lång varm sommar i slutet på 90-talet. En av de bästa somrarna i mitt liv och det rosa vinet gjorde säkert sitt därtill." / Jennie Walldén ( La Gordonne Multi-Millésime)

"Ett kändisvin som är torrt men bjussigt, nyanserat och riktigt gott." / Eva Weckström (Nashville Stories Jill Johnson Proudly Presents Organic Rosé, 2022)

Till stora rosévinsguiden