P R E S S V I S N I N G

Formex, Stockholmsmässan den 20/1 – 23/1. Monter B11:30

En stor nyhet för detaljhandeln presenteras av Vikingsun i samarbete med Knivakademien och Conceptsolutions AB. Knivakademien, vars uppgift är att sprida kunskap om knivar, har tagit fram en interaktiv knivguide som hjälper både personal och konsument till ett korrekt knivval. På den interaktiva knivguiden kan kunden enkelt få en guidning i det ibland svåra valet av att välja rätt kniv. Det här är det andra projektet som Knivakademien gör för att främja försäljningen av knivar. De har tidigare utformat det mycket omtyckta knivskåpet.

Tiden för våra pressvisningar på Formex i monter B11:30 är:

Torsdagen den 20/1 kl. 13.00
Fredagen den 21/1 kl. 11.00

”Utbudet av knivar ökar hela tiden och valet är inte alltid lätt. Knivakademiens guide är ett bra säljstöd för personalen i butik som nu enkelt kan hålla sig ajour. Guiden presenteras på en pekskärm vilket ger en positiv upplevelse i butiken. Teori och praktik säger att; ju längre en kund stannar i en butik, ju mer spenderar han eller hon. Om kunden får en positiv shoppingupplevelse kommer han eller hon dessutom tillbaka till butiken. Det här är alla handlare överens om, och vi är övertygade att denna interaktiva knivguide ska bidra med detta. Lösningen inger förtroende och skapar trygghet inför kunden val."

Pigge Hall, Vikingsun

Spelindustrin har länge använt pekskärmar för att på ett interaktivt sätt kommunicera med sina användare.
Användning av pekskärm underlättar även uppdatering av innehållet då man slipper ta hänsyn till fasta knappar. När knivakademien kontaktade oss med sina idéer om att utveckla digitalt säljstöd på platsen nappade vi givetvis. Det här kommer att locka till köp och stärka de in individuella butikerna. Framtidsperspektivet är mycket spännande, nyheter kan lanseras Online och budskapet kan uppdateras i realtid centralt.”

Michel Lanz, Conceptsolutions

Presskontakter:
Vikingsun AB
Pigge Hall, Marknadschef
E-mail: pigge.hall@vikingsun.se

Conceptsolutions AB
Michel Lanz, VD
E-mail: Michel@telac.se

Tidigare projekt som Knivakademien lanserat är knivskåpet. I skåpet kan kunden se knivarna i vild exponering och i 360 graders vinkel. Om man jämför de vanligt förekommande platta väggskåpen för knivar, vilka ofta hålls låsta bakom disk, med det nya knivskåpet upptäcker man många fördelar. Knivskåpet placeras fritt i butiksmiljö med tydlig information om varje unik kniv. Skåpet är låst av säkerhetsskäl. Några butiker som idag använder Knivakadamiens knivskåp är Sabis och flera Electrolux Home butiker. Skåpet visades för första gången på Formex 2010.