Nyheter på Formex 2011

Som vanligt presenterar vi rykande färska nyheter på Formex. Följ doften av het thaisoppa och du hamnar vid vår monter B11:30.

Mätredskap
Att ha koll på matens temperatur är en nutida trend. Universaltermometern, vår storsäljare från Mingle, får sällskap av en ny termometer. Vi har även en annan nyhet från Mingle som hjälper dig att väga och mäta rätt. Leverantören Mingle kommer att finnas på plats vid vår monter för att ge dig expertupplysning.

Knivar & knivtillbehör
En stor nyhet för detaljhandeln presenteras i samarbete med Knivakademien och Conceptsolutions AB. Knivakademien, vars uppgift är att sprida kunskap om knivar, har tagit fram en interaktiv knivguide som hjälper både personal och konsument till ett korrekt knivval.

Nu har det gått ett tag sedan vi lanserade de keramiska knivarna på den svenska marknaden. Knivarna håller skärpan mycket längre än stålknivar, men inte för evigt. Därför lanserar vi nu ett enkelt diamantbryne som ger kniven sin ursprungliga skärpa. Brynet fungerar på alla knivar gjorda av stål, keramik och titan.

Vi presenterar en ny knivlist som är passar för alla knivar, inklusive de som är tillverkade i keramik.

MAC-kniven växer sig åter stark på den svenska marknaden. Årets nyhet i Sverige blir MAC’s sortiment av Damascusknivar. Damascusstål är bearbetat på samma sätt som samurajsvärden, dvs. lager om lager. Detta ger kniven en hårdhet som påminner om de keramiska knivarna, vilket ger en mycket lång livslängd på eggen.

Den svarta keramiska kniven från SATAKE HI TECH får en ny mer exklusiv förpackning. Kniven är dyrare än sina vita syskon och vi förpackar om den för att motivera prisskillnaden och dess exklusivitet ytterligare.

Övrigt
I asiatisk mat förekommer ofta skivad vitlök. Vår nya vitlökspress Duo från Trudeau kan både skiva och pressa vitlöken efter önskemål.

Vi ses på Formex!

• mandolin