Knivakademiens första officiella träff

- Den 2 maj 2011 arrangerades Knivakademiens första officiella träff hos Vikingsun i centrala Stockholm.

Kvällen gick i Damascustema och deltagarna fick lära sig mycket om knivsmide. Johan Almling, VD för Vikingsun och grundare av Knivakademien, öppnade kvällen med introduktion av Knivakademien: ”Knivakademien skall verka för att driva och utveckla den svenska knivmarknaden. Det finns en mängd myter och osanningar om kökets viktigaste redskap: kniven. En av akademiens uppgifter är att ta död på dessa myter och sprida kunskap om knivar. Knivakademien kommer att etablera ett råd av 18 hedersmedlemmar som alla har en koppling till köket. Plura och Paul Svensson har redan tackat ja till hedersmedlemskapet. Inom en snar framtid kommer de övriga 16 medlemmarna att tillfrågas. När rådet är komplett kommer den innersta kretsen att ha ett öppningsmöte.”

Johan Almling har nyligen varit på utbildning hos Korin i New York. Korin sägs vara en av världens främsta inom gebitet knivslipning.

Johan lovade att vidareutbilda personalen på Operakällaren, en utbildning som startade under 2010. Kvällens deltagare fick även se och känna på knivar som knappast kommer att bli aktuella i svensk handel. En av knivarna, en nickel Damascus, har ett betingat värde på 39 000 kr. Andra mer brukliga knivar som visades upp under kvällen är MAC Damascus och SATAKE Damascus. Den sistnämnda är Stefano Catenaccis favoritkniv. En kniv som även Leif Mannerström har i sin ägo.

Givetvis är trivselfaktorn viktigt för sammankomster av dessa slag. Knivakademien bjöd på fantastiska korvar från Taylors & Jones tillsammans med årets första ramslök.

Johan Almling uttrycker att det är svårt att imponera med kokkonster när man har kockar från Operakällaren och Berns som gäster. Då gäller det att lita på de bästa råvarorna – som exempelvis egenodlad ramslök och handgjorda korvar från skickliga yrkesmän som Taylors & Jones.

Den officiella webbplatsen för akademiens medlemmar och andra nyfikna är: www.knivakademien.se

Presskontakt: Knivakademien,Johan Almling, tel: 08-545 118 81