Viking Glory lastas av i Åbo hamn. Foto: Viking Line

Östersjöns första gröna fraktkorridor har öppnats – nu transporteras Felix ketchup till Finland med 90 procent lägre utsläpp

Livsmedelsföretaget Orkla Suomi, transportföretaget Scandic Trans och Viking Line har börjat med regelbundna frakttransporter med biobränsle. Längs den gröna fraktkorridoren som sträcker sig från Fågelmara i Sverige till Åbo i Finland är utsläppen 90 procent lägre än tidigare.

Felix ketchup, tillverkad av Orkla-koncernen i svenska Fågelmara, har sedan början av juli transporterats till Finland med grönt biobränsle. Transportkedjan börjar vid Nordens största ketchupfabrik varifrån Scandic Trans långtradare kör till Viking Lines terminal i Stadsgården i Stockholm. Långtradarna korsar Östersjön med fartygen Viking Glory och Viking Grace och levererar sin last till Orklas logistikcenter i Åbo.

Tack vare biobränslet minskar den totalt 683 kilometer långa transportkedjans koldioxidutsläpp med 90 procent jämfört med fossila bränslen. Scandic Trans tankar sina lastbilar med biobränsle tillverkad av vätebehandlad vegetabilisk olja (HVO), och Viking Line köper biobränsle från Gasum motsvarande transportens förbrukning.

–Inom Orkla-företagen transporteras en stor mängd dagligvaror mellan de nordiska länderna. Biogasprojektet är ett steg på vår hållbarhetsresa. Vårt mål är att vi till år 2030 ska lyckas halvera våra växthusgasutsläpp, räknat från 2016 års nivå. Att minska vår miljöpåverkan är en del av vårt dagliga utvecklingsarbete. Därför är det fantastiskt hur enkelt det var för oss som fraktkund att övergå till den gröna sjökorridoren, säger Mauri Suuronen, chef för försörjningskedjeplanering och logistik på Orkla Suomi.

För varje transport minskar koldioxidutsläppen från 1 512 kg till 102 kg. Årligen innebär detta en utsläppsminskning på cirka 190 ton.

–Att minska utsläppen har länge varit en viktig fråga inom vägtransporter, och därför har vi satsat på att införa HVO-biobränsle. När nu även överfarten över Östersjön kan ske med biobränsle är utsläppsminskningen revolutionerande. Det viktigaste är att biobränsle kan användas i stor skala och att transportens miljöpåverkan kan rapporteras för varje enskild transport. Transportbranschens rykte i miljöfrågor är inte det bästa, så det är viktigt att visa att hållbara alternativ finns, säger Mikael Löfqvist, VD för transportföretaget Scandic Trans.

För närvarande drivs Viking Glory och Viking Grace huvudsakligen med flytande naturgas, men de är byggda för att också kunna använda biobränsle och framtidens syntetiska bränslen.

–Vi har investerat totalt 450 miljoner euro i våra Åbo-fartyg. Tack vare detta har vi nu framgångsrikt startat regelbundna frakttransporter med biobränsle tillsammans med Orkla Suomi och Scandic Trans. Detta är ett fantastiskt och viktigt bevis på kraften i samarbetet kring hållbarhetsåtgärder – det behövs utbud och efterfrågan samt naturligtvis en gemensam vilja att agera klimatsmart. Den gröna fraktkorridoren har väckt stort intresse i hela Norden, och det är bara en tidsfråga innan fler företag ansluter sig, säger Harri Tamminen, fraktdirektör på Viking Line.

Viking Line erbjuder också sedan över ett år tillbaka passagerare och konferenskunder möjligheten att köpa biogas motsvarande den egna resans förbrukning, och därmed minska utsläppen för sin resa med 90 procent. I år firade rederiet Östersjödagen i slutet av augusti genom att köra på biobränsle på Åbo-linjen under en hel vecka.

För mer information, kontakta gärna:
Harri Tamminen, fraktdirektör, Viking Line
harri.tamminen@vikingline.com, tel. +358 40 848 1105

Mikael Löfqvist, VD, Scandic Trans
mikael.lofqvist@scandictrans.fi, tel. +358 40 679 1011

Lotta Roitto, kommunikationschef, Orkla Suomi
lotta.roitto@orkla.fi, tel. +358 40 747 0871

Eleonora Hansi, kommunikationschef Viking Line Skandinavien
eleonora.hansi@vikingline.com, 070-452 41 41

Viking Line Skandinavien är det marknadsledande varumärket i passagerartrafiken på Östersjön med trafik mellan Sverige, Åland och Finland, samt mellan Finland och Estland. Rederiet erbjuder passagerartrafik, rekreation och frakttransporter med fartygen Viking Cinderella, Viking Grace, Viking Glory, Gabriella samt Viking XPRS. Den årliga trafikvolymen uppgår till 5 miljoner passagerare och ca 119 500 fraktenheter. Läs mer på www.vikingline.se.