Ny marknadsdirektör för Viking Line Skandinavien

Ny marknadsdirektör för Viking Line Skandinavien

Tapani Kauhanen, 48, har utsetts till ny marknadsdirektör för Viking Line Skandinavien från den 1 juli 2014. Han efterträder Peter Hellgren som i april utsågstill vice vd med ansvar för Viking Line-koncernens försäljning och marknadsföring.

Tapani Kauhanen har en mycket gedigen bakgrund inom turism- och resenäringen. Han har bland annat varit vice vd och marknadsdirektör och haft andra ledande roller inom flera olika rederier i Östersjöregionen, innan han sommaren 2012 blev ansvarig för internationell försäljning på Viking Line.

– Efter två år på Viking Line kan jag konstatera att företaget har en dynamik och en företagskultur som passar mig perfekt. Det förtroende som man nu har visat mig genom den nya tjänsten känns förstås ansvarfullt men framför allt väldigt roligt, säger Tapani Kauhanen, nytillträdd marknadsdirektör för Viking Line Skandinavien.

I grunden är Tapani Kauhanen civilekonom med examen från Uppsala universitet. Han är medlem i turismvetenskapsämnets branschråd vid Södertörns högskola samt ingår i Stockholm Visitors Boards referensgrupp. Tapani Kauhanen är även vice ordförande för Stockholmsavdelningen av den globala branschorganisationen för rese- och turismnäringen, Skål International.

– Tapani Kauhanen har både i sin tidigare karriär och under sin tid på Viking Line visat sig vara en skicklig ledare med genuina insikter och goda idéer. Som ansvarig för Viking Line Skandinavien ges han ännu bättre möjligheter att bidra till företagets fortsatta framgångar, säger Jan Hanses, verkställande direktör och koncernchef för Viking Line Abp.