M/S Rosella snart tillbaka i Roslagens skärgård: Viking Line ersätter M/S Ålandsfärjan med större fartyg

I månadsskiftet maj-juni kommer M/S Rosella tillbaka till Roslagen. Fartyget, som under de senaste åren har trafikerat rutten Helsingfors-Tallinn, ersätter M/S Ålandsfärjan på den alltmer populära rutten Kapellskär-Mariehamn. Rosella tar över trafiken tills Viking Lines nybeställda fartyg med arbetsnamnet ”Viking ADCC” sätts in på samma rutt sommaren 2009. Flytten av Rosella innebär en fördubblad kapacitet på rutten under sommarens högsäsong samt ett bredare restaurang-, nöjes- och shoppingutbud för passagerarna. Flytten betyder även förbättrad anslutningstrafik för kunder från Dalarna, Uppland, Södermanland, Västmanland och Gästrikland. Rosella kan ta 1700 passagerare och har fler och mångsidigare allmänna utrymmen än Ålandsfärjan. Fartyget är snabbare och restiden förkortas till två timmar. Genom sin storlek erbjuder Rosella en lugnare och stabilare överfart året om i alla väderleksförhållanden. Rosella kan ta 340 bilar vilket är en fördubbling av bilkapaciteten. Restaurangutbudet omfattar bland annat en buffetrestaurang med 250 platser med en separat à la carte-avdelning, ett Sea Side Café med 205 platser samt ett Street Café med traditionellt pubutbud samt sallader och smörgåsar. I taxfreebutiken utökas utbudet av livsmedelsprodukter. Underhållningsutbudet omfattar levande dansmusik i fartygets dansrestaurang, olika temaavgångar, bingo och andra tävlingar, artistbesök m m. Barnaktiviteter arrangeras varje dag under högsäsong. Trådlös internetanslutning finns i konferensavdelningen samt i både Sea Side Café och i Street Café. Anledningen till flytten av Rosella är att det första av Viking Lines två nybeställda fartyg, Viking XPRS, sätts in på trafik mellan Helsingfors och Tallinn i slutet av april. Viking Line har även beställt ett nytt fartyg som är specialdesignat för just trafiken mellan Roslagen och Åland. Detta fartyg, med arbetsnamnet ”Viking ADCC” (All-Day Cruising & Commuting), sätts i trafik 2009. Under tiden tar alltså Rosella över. Rosella byggdes från början speciellt för trafik mellan Stockholm och Åbo och fick sitt namn från Roslagen. Under flera år gick hon i kryssningstrafik under namnet ”Dancing Queen”. – Efter flera år i Finska viken återkommer Rosella och ger oss större kapacitet på den alltmer populära rutten Kapellskär-Mariehamn, vilket är mycket glädjande. Hon kan ta dubbelt så många bussar och personbilar och till skillnad från Ålandsfärjan har hon ett stort sol- och aktivitetsdäck, större konferensavdelning och nattklubb. Våra passagerare får ett bättre och bredare utbud av mat, dryck, nöjen och shopping i väntan på vårt nya fartyg Viking ADCC, som just nu byggs på varv i Spanien och sätts i trafik 2009, säger Jan Kårström, vd för Viking Line Skandinavien. Fartygsfakta M/S Rosella: Antal bäddar: 1 184 Passagerarkapacitet: 1 700 Antal personbilar: 340 Antal lastbilar/bussar: 40 Längd: 136 m Bredd: 24 m Fart: 21 knop För pressbilder på M/S Rosella och ytterligare information, vänligen kontakta: Helena Kneck, informationsansvarig, Viking Line Skandinavien, 08-452 41 49 alt. 070-452 41 49