M/S Mariella dockas för renovering

M/S Mariella dockas för renovering

Efter en mycket lyckad ombyggnation av kryssningsfartyget Viking Cinderella ifjol är det nu Mariellas tur att under april genomgå en renovering på samma varv i Landskrona. Även den här gången kommer man att fokusera på bättre kundupplevelser i form av nya hytter och restauranger samt modernisering av nattklubben. Konferensavdelningen får tillskott av nytt stort rum längst fram på fartyget med havsutsikt.

Över en miljon personer reser årligen med Mariella och Gabriella till Helsingfors med Viking Line. De gör resan till Finlands huvudstad till en minnesvärd upplevelse för alla ombord.

Förnyade hytter och restauranger
Med många turer mellan Stockholm och Helsingfors har Mariella varit Östersjön trogen. I vår genomförs en ordentlig upprustning. Under två intensiva veckor mellan den 8 och 22 april dockas Mariella på varvet i Landskrona. Bland annat renoveras drygt 100 hytter varav 72 insides­- och utsideshytter konverteras till ny Comfort­‐klass med dubbelsäng, tv och wifi. Ett tjugotal lyxhytter får en ansiktslyftning med nya mattor, tapeter med mera.

För de flesta av Viking Lines resenärer är mat och dryck en viktig del av upplevelsen ombord. Därför läggs stort fokus på att ge restaurangerna ombord ett lyft under ombyggnationen.

Nuvarande restaurangen Tapas & Wine byggs om till Plate Social Dining med rustika bord och detaljer i industriell design. Här serveras trendig mat från hela världen. Restaurangen Ella’s ersätts av Ocean Grill, känd från Viking Cinderella, med öppet kök där rätterna tillagas framför gästernas ögon. Menyn byter skepnad från en årstid till en annan.

– Tiden ombord är en mycket viktig del av resan och därför har vi anpassat upprustningen efter gästernas behov när det gäller hytter, restauranger och nattklubben. Vi har goda erfarenheter från Cinderellas dockning ifjol och har valt att göra en lite liknande satsning på Mariella. Jag är övertygad om att våra gäster får en ännu bättre upplevelse när de reser med Mariella nästa gång, säger Johan Nordberg, arkitekt på Viking Line Abp.

Förbättrad nattklubbsmiljö och nytt konferensrum
Mariellas nattklubb Club Mar får en ny fräsch modern inredning, nytt ljud‐ och ljussystem med bland annat stor LED-skärm bakom scenen. Antalet sittplatser utökas till 430. En helt ny upplevelse väntar även de resenärer som ska konferera ombord. Konferensrummet Horizon, beläget under bryggan längst fram i fören, förstoras under dockningen och blir möblerbart för upp till 40 personer. Rummet kommer att ha en trivsam inredning med bland annat designmöbler av Alexander Lervik.