Viking Glory bunkras i Åbo.

90 procent mindre utsläpp – arbetet med Östersjöns första gröna korridor kulminerar i en historisk vecka

Viking Lines fartyg på sträckan Stockholm-Åland-Åbo minskar sina utsläpp med 90 procent när rederiet för första gången under en hel vecka kör enbart med biogas. Under veckan som inleds på Östersjödagen den 29 augusti visar Viking Glory och Viking Grace vägen för framtidens gröna korridorer till havs.

Rederiet Viking Line firar Östersjödagen genom att under en vecka öppna Östersjöns första gröna korridor till havs mellan Stockholm och Åbo. Fartygen Viking Glory och Viking Grace använder enbart biogas (LBG) som bränsle under perioden 29 augusti – 4 september, vilket minskar koldioxidutsläppen med 90 procent jämfört med flytande naturgas (LNG) som normalt används som drivmedel.

Under veckan genereras totalt cirka 2 600 ton mindre växthusgasutsläpp. Minskningen motsvarar det årliga genomsnittliga koldioxidavtrycket för drygt 300 svenskar.

– Detta är ett historiskt ögonblick för oss, Östersjön och sjöfarten. Reguljär trafik har aldrig tidigare drivits med enbart biobränsle. Vi har investerat 450 miljoner euro i våra nyaste fartyg Viking Grace och Viking Glory, och en av deras viktigaste egenskaper är att de kan drivas med både LNG, biobränslen och framtidens syntetiska bränslen producerade med förnybar energi. Betydande miljöåtgärder är resultatet av ett långsiktigt arbete, säger Dani Lindberg, hållbarhetschef Viking Line.

Viking Line erbjuder sedan ett år tillbaka alla resenärer samt konferens- och fraktkunder möjligheten att köpa biogas motsvarande den egna resans förbrukning. Detta minskar utsläppen med 90 procent per passagerare eller fraktenhet.

– Både konsumenter och företagskunder förväntar sig ett ansvarsfullt agerande från vår sida och de är även själva beredda att delta i skyddandet av den känsliga skärgårdsmiljön. Antalet resor med biobränsle ökade med 500 procent direkt när vi lyfte fram alternativet tydligare i vårt bokningssystem, säger Dani Lindberg.

Normalt används flytande naturgas på Viking Lines Åbo-fartyg, och även det har betydligt lägre kväveoxidutsläpp än tjockolja som traditionellt används på fartyg. Varken naturgas eller biogas genererar i praktiken några hälsofarliga svavel- eller partikelutsläpp.

Viking Lines biogas levereras av Gasum, som producerar den från livsmedels- och jordbruksavfall. Biogasen framställs i Europa, och ursprunget för varje gasparti är noggrant dokumenterat.

– Nu kör vi för första gången en hel vecka enbart med LBG, vilket är enastående. Tillgången av förnybara bränslen är fortfarande knapp, och priset är minst dubbelt så högt jämfört med LNG. Det är viktigt att skapa efterfrågan för att utbudet ska öka och priset sjunka, säger Dani Lindberg.

Viking Line är med och utvecklar gröna korridorer till havs mellan Stockholm och Åbo samt mellan Helsingfors och Tallinn. De gröna korridorerna är transportleder där både frakt och passagerare transporteras koldioxidneutralt. Minskningen av utsläpp inom sjöfarten styrs bland annat av EU:s Fit for 55-program för en grön övergång och utsläppshandelssystemet, samt den internationella sjöfartsorganisationen IMO:s strategi för växthusgasutsläpp.

För mer information, kontakta gärna:
Dani Lindberg, hållbarhetschef Viking Line
dani.lindberg@vikingline.com, +358 18 270 00

Eleonora Hansi, informationschef Viking Line Skandinavien
eleonora.hansi@vikingline.com, 070 452 41 41

Viking Line Skandinavien är det marknadsledande varumärket i passagerartrafiken på Östersjön med trafik mellan Sverige, Åland och Finland, samt mellan Finland och Estland. Rederiet erbjuder passagerartrafik, rekreation och frakttransporter med fartygen Viking Cinderella, Viking Grace, Viking Glory, Gabriella samt Viking XPRS. Den årliga trafikvolymen uppgår till 5 miljoner passagerare och ca 119 500 fraktenheter. Läs mer på www.vikingline.se.