Drunk Sally och sju mil extra!

Drunk Sally och sju mil extra!

Teamet vaknade på 2700 meter över havet med tunga ben efter gårdagens klättring. Måns gick till frukosten på salonen ungefär som John Wayne – fast sämre.

Hur ska det här gå? tänkte Christer (som redan innan äventyret var smått hjulbent) tyst för sig själv medan han trippade fram på sina vältränade ben… Nej, kanske inte men det var inte lika illa som Måns!

Efter några stärkande pannkakor samt bacon och ägg blev humöret på topp och cykelhjältarna började sin färd nerför berget som blev den finaste cykeltur åtminstone Christer någonsin upplevt. Först passerade de en skidanläggning för alpint och längd så där kände sig den före detta förbundskaptenen för bland annat det svenska och det amerikanska laget verkligen hemma. Sedan kom de in i områden där äppelblommorna blommade och kossor gick och betade. De cyklade i 40-50 km/h i timmen utan att ta i. – Ärligt talat kan den här vägen vara en av världens finaste vägar!

Efter ca 4 mil stannade teamet till vid ett fik som såg väldigt trevligt ut. Det stod "Free coffée" och det lät trevligt och gästvänligt. När de kom närmre och började läsa skyltarna som stod i fönstret skattade de först för det stod "Beware Of drunk Sally", men sedan tog det roliga tvärt slut.

På skylt efter skylt stod det hatord mot sittande presidenten Obama, bland annat en avskyvärd skylt med orden "Kill Obama"! Vårt team vägrade att gå in och istället för gratis kaffe cyklade de vidare ner i dalen och köpte fantastiska äpplen av en snäll farbror.

Efter några timmar och ca åtta mil så övergick skogen till prärie igen och stärkta av medvind så susade dei ner till Artesia som var vårt slutmål för dagen. Men efter en kort paus och mat bestämde de sig för att fortsätta en bit till för att förkorta morgondagens etapp. Sagt och gjort: de gav sig iväg i riktning mot Texas. Här började oljefälten som är gigantiska och de såg borrtorn överallt och oljelukten låg tung i luften. Men de gladdes åt medvinden och körde sju mil extra. Mitt på en raksträcka stannade en lastbil dem och chaffisen sprang ut med choklad och vatten till Björn och sade att grabbarna måste ta det för det var 10 mil till nästa stopp. Vilken otroligt snäll och generös man – en enorm skillnad från Drunk Sally och hennes rasistiska och hatiska framtoning!

Så totalt i dag har teamet kört 21,5 mil och sedan starten har de kört hela 153 mil.

– Vi känner verkligen att det har vänt nu eftersom vi till och med ligger före schemat med sju mil och vi är friska och starka, hälsar Christer.

Trampa trampa överlev – i morgon är ni i Texas!!