​Dramatik när Christer svimmade av smärta!

​Dramatik när Christer svimmade av smärta!

Det gick smärtfritt i två dygn – sedan var olyckan framme igen. Men den här gången var det inte Måns som ramlade och skadade handen. Det var Christer som drabbades.

Det började redan direkt efter att färjan anlänt till Polen. Redan efter en kilometer kom första punkteringen och direkt därpå pajade växeln på Christers cykel. Den enda växel som gick att cykla på var den tyngsta… Så vad gjorde den före detta förbundskaptenen för svenska skidlandslaget då? Cyklade på den tyngsta förstås! I 14 mil…

– Benen kändes helt döda när vi kom fram och jag fick ett sjukt krampanfall i låret och svimmade av smärtan, berättar Christer.

– Det var kanske inte så farligt att svimma, men det var väldigt obehagligt.

Tur då att de hade en läkare med sig!

Tony Duberg som cyklar med våra hjältar de första dagarna är läkare och han tog direkt kommandot när Christer föll ihop.

– Tony tog hand om mig, och det bästa var att när jag vaknade upp var krampen borta…

Inte mycket som kan däcka Christer Skog, som ju är van vid långlopp eftersom han tränat Team Exspirit i Ski Classics den här säsongen! Etappen blev också längre än beräknat eftersom trion navigerade fel i Gdansk och det blev två mil extra innan det var dags att krypa till kojs. Något som fick Måns att tvivla på sanningshalten i Christers historier genom åren de känt varandra…

– Christer skryter alltid om sina orienteringskunskaper. I går tog första två milen två timmar… Herregud alltså, att ingen synar hans bluff! Jag tror aldrig han "sprungit 10-mila och alltid låg i täten med Anders Gärderud", fnyser Måns och har en egen plan inför dagens etapp.

– I dag har jag uppdaterat min Google Maps och litar inte på honom…

Men det blir en lång etapp i dag också. Det är 17 mil till Kuno, målet, och med några flera felkörningar blir det lätt 20 innan det är klart.

Christer jobbade hela natten med cykeln, både sponsorerna Shimano och Trek är engagerade och nu hoppas vi att växeln funkar så att han slipper dra på tyngsta växeln hela vägen genom Polen.

Och vi vill gärna tro att Måns orienteringskunskaper är på topp.

Kämpa på, grabbar! Ni är bäst!

Hitta oss på sociala medier under hashtagsen: #C2C4Autism #ViggoFoundation
Ni kommer kunna följa vännernas cykeläventyr genom Europa via deras sociala medier och stiftelsens hemsida viggofoundation.se

Vill du stödja Viggo Foundation med en slant till vårt arbete med att ge Barn i behov (ADHD, autism, asperger) möjlighet att idrotta får du gärna hjälpa oss med en donation och kan då använda något av följande alternativ:

Photo cred: Magnus Östh och Tony Duberg

För att komma i kontakt med Måns Möller eller Christer Skog hör av dig till:
Helene Wigren PR & Beyond mail: helene.wigren@prbeyond.se eller tel. 070-752 76 05
Sofia Gallegos Wallgren mail: sofia.gallegos.wallgren@prbeyond.se eller tel. 076-893 62 93