Året som gick - 2019

VD har ordet
2019 var första året med en sammanbyggd science park. Året var också det sista i en serie av år då Videum byggde nytt, sålde av fastigheter och landade komplexa flerpartsaffärer.

Videum Science Park
Drygt 300 möten i form av både kunskaps- och sociala aktiviteter, konferenser, workshops m.m. som samlat en bra bit över 7 000 deltagare under 2019 blev resultatet första året för Videum Science Park 2.0.

Förutom revidering av rutiner, var det många nya situationer som behövde hanteras. Parallellt har arbetet med utvecklingen av den öppna VR-simulatorn med 3600 fri rörlighet avancerat ytterligare en fas. Med sin lokalisering mitt i miljön med hög tillgänglighet och synbarhet har den attraherat närmare 700 nyfikna som testat miljön under året. En förstudie har också kunnat bedrivas under året med hjälp av medel från Region Kronoberg.

Under året har satsningen på Videum Innovation Lab på plan 2 tagit form. Tillsammans med en rad kunskapsområden på Linnéuniversitetet och med ett antal företag har viktiga pusselbitar kommit på plats för den fortsatta satsningen. Videums arbete har uppmärksammats både medialt och finansiellt. Det sistnämnda tydligast i form av medel från Tillväxtverket och Region Kronoberg för förstudie med syfte att etablera ett forskningsinstitut i Videum Science Park.

Fastigheter, mark och hyresgäster
Under 2019 blev Videums egen solcellsproduktion 192 618 kWh (+ 17 808 kWh). Ökningen beror i huvudsak på att fler anläggningar tagits i bruk i fastighetsbeståndet under 2019. Produktionen motsvarar årlig förbrukning av hushållsel för 32 villor.

Under 2019 har arbete med Campusvision och Universitetsstadsvision pågått tillsammans med Växjö kommun och Linnéuniversitetet.

Under 2019 har myndigheten MUCF, som var en temporär och snabbt växande hyresgäst, flyttat ut. Ett antal mindre och tillväxtorienterade bolag har flyttat in under året. Vakansgraden var ca 21% i Videum Science Park vid årsskiftet.

Organisation och personal
Det genomsnittliga värdet på Temperaturmätaren blev 4,95 under året. Övertiden har minskat, sjukdagarna har ökat och uttaget av friskvårdsbidrag blev 85%. Mycket tid läggs på det löpande arbetet med service till hyresgäster, besökare och underhåll av fastigheterna.

Det strategiska arbetet och året som kommer
Kommande år är sista året med Affärsplan 2020. Under 2020 kommer en ny affärsplan av att arbetas fram.