Viasat tar sats mot OS med Klüft och ny kanal

Nedräkningen har börjat. Med ett knappt år kvar till de olympiska vinterspelen presenterar Viasat den totala OS-upplevelsen, och lanserar i dag en helt ny kanal med OS-innehåll – Viasat 2014. Viasat kommer att direktsända tv-historiska 1 300 timmar från Sotji 2014. Samtidigt erbjuder onlinetjänsten Viaplay tittaren möjligheten att följa spelen var man vill.

– Jag älskar OS, och inspireras av Viasats inställning till uppgiften, säger Carolina Klüft som blir en av programledarna i Sotjistudion.

Ett nytt kapitel i svensk tv-historia skrevs när MTG och Viasat tog över rättighetsfacklan för de kommande två olympiska spelen, i Sotji 2014 och Rio de Janeiro 2016.

– Vi är otroligt stolta över det förtroende vi har fått från Internationella Olympiska Kommittén (IOK), säger Viasats sportchef Erik Westberg och tillika ansvarig för OS-projektet.

Redan i dag lanseras en ny kanal med OS-innehåll – Viasat 2014 – med betoning på klassiska ögonblick och dokumentärer.

– Redan före och mellan OS ska fler få chansen att upptäcka dramatiken i nya idrotter och lära känna personligheterna.  Att möta nya idrotter och se svenskar i toppen är en del av tjusningen med OS och det vet MTG. Samtidigt kommer alla med ett specialintresse att få precis det de vill ha med sändningar i många kanaler och på nätet, säger Stefan Lindeberg, ordförande i Sveriges Olympiska Kommitté (SOK).

Viasat, som 2012 sände 8 000 livetimmar sport, kommer att direktsända mer från ett vinter-OS än vad som någonsin gjorts tidigare, närmare bestämt 1 300 timmar, i HD-kvalitet och med svenska kommentatorer. Och med hjälp av onlinetjänsten Viaplay erbjuds även tittaren möjligheten att följa hela spelen i direktsändning var de vill, via datorn, telefonen, surfplattan eller spelkonsolen.

– Det öppnar sig helt nya möjligheter att följa OS, säger Stefan Lindeberg.

”Härlig utmaning”

I Sotjistudion kommer en ny spännande Viasatprofil att ta plats när OS-, VM-, EM- och bragdguldmedaljören Carolina Klüft debuterar i en programledarroll.

– Det ska bli en härlig utmaning, säger Carolina Klüft och fortsätter:

– Jag har själv tävlat i OS och har därför en bredare förståelse för allt det runt omkring som gör OS så speciellt för de aktiva. Jag hoppas att kunna bidra med kunskap och nyfikenhet.

Erik Westberg ser fram emot att få utveckla det redaktionella OS-arbetet med Carolina.

– Carolinas erfarenhet i kombination med hennes engagemang och drivkraft kommer bli grymt att följa i TV-soffan.

Rekryteringen av Klüft kommer att följas av fler spännande namn.

Så här ser du OS

I Viasats sportkanaler: Med ett abonnemang hos Viasat med Viasats sportkanaler erbjuds tittaren allt från OS – cirka 1 300 timmar, utan reklam, i HD-kvalitet samt med svenska kommentatorer.  Med Viasat som operatör kan tittaren välja bland upp till sex direktsända grenar samtidigt, samt en ny kanal med OS-innehåll – Viasat 2014 – som lanseras i dag. Lagom till spelens början ersätts Viasat 2014 av en nyhetskanal om OS som sänder dygnet runt. För de som abonnerar på Viasats sportkanaler kommer även tillgång till OS via onlinetjänsten viaplay.se att ingå.

Med ett abonnemang på Viasats sportkanaler via annan operatör än Viasat finns möjlighet att välja bland upp till fyra direktsända grenar samtidigt.

På Viaplay: Onlinetjänsten Viaplay kommer att erbjuda allt från OS – 1 300 timmar – i direktsändning med svenska kommentatorer. Med ett abonnemang på Viaplay har tittaren möjligheten att följa hela spelen i direktsändning var de vill, via datorn, telefonen, surfplattan eller spelkonsolen.

I MTGs övriga kanaler: Det kommer även att vara OS-sändningar i MTGs reklamfinansierade kanaler, som består av fyra kanaler (TV3, TV6, TV8, TV10) och som den absoluta merparten av de svenska hushållen redan har.

OS-information

I dag lanseras en ny OS-sajt – viasatsport.se/OS där man kan få uppdaterad information om Viasats OS-satsning fram till och med Sotji 2014. Dessutom är det premiär för en OS Facebook-sida, www.facebook.com/OSpaViasat, där man kan ställa frågor om, och diskutera kring, OS.

Det här är Viasat Sport

Viasat Sport är Sveriges ledande producent av TV-sport. Under 2012 direktsände Viasat 8 000 timmar sport från exklusiva rättigheter som till exempel Champions League, Premier League, NHL, Formel, PGA-Touren, NFL och HockeyAllsvenskan. Viasat Sport hanterar upp till tolv direktsända sportsändningar samtidigt vilket innebär att vi under en helg kan sända lika mycket som en full OS-dag.

• os
  • sotji2014