Ludvig, 17, vann publikens hjärtan på Peace & Love

Ludvig, 17, vann publikens hjärtan på Peace & Love

Ludvig Jansson, 17, från Danderyd tog hem segern i talangtävlingen Voice of Vi-skogen som avgjordes under Peace & Love-festivalen. Tävlingen resulterar i att över 100 nya träd planteras i Vi-skogen.

Talangtävlingen genomfördes under torsdagen och fredagen på Peace & Love och var öppen för alla festivalbesökare. Med ett bejublat framträdande och en fjärdedel av rösterna tog Ludvig Löfstrand hem titeln Voice of Vi-skogen 2012.

Totalt tog ett 30-tal unga talanger mod till sig att äntra scenen och framförde såväl egenskrivna låtar som traditionella covers inför en högljudd och månghövdad publik, en publik som hade makten över vem som skulle vinna genom att SMS-rösta på sina favoriter på plats.

För varje deltagare som ställde upp planterar sponsorn konsumentföreningen Svea ett träd i Vi-skogen. I vinnarens namns planteras 50 träd i Vi-skogen, vilket motsvarar 1 000 kronor. Tvåan och trean får träd i Vi-skogen för 500 respektive 250 kronor. Vinnaren får dessutom ett festivalpass till nästa års upplaga av Peace & Love.

Resultat Voice of Vi-skogen 2012:
1. Ludvig Jansson, ”Just friends”, 35 röster
2. Alexander Lund, ”Somebody to Love” 28 röster
3. Leonard Löfstrand, ”Ett hjärtligt tack”, 15 röster

Pressbild på Ludvig bifogas, fler bilder på www.facebook.com/viskogen

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ylva Ågrahn, tävlingsansvarig Voice of Vi-skogen, 08 120 371 76, ylva.agrahn@viskogen.se
Marcus
Lundstedt, pressekreterare Vi-skogen, 070 107 43 17, marcus.lundstedt@viskogen.se

Vi-skogen arbetar med fattigdomsminskning runt Victoriasjön i Afrika. Det görs bland annat genom utbildning i s k agroforestry. Träd och grödor samplanteras vilket göder marken och ökar böndernas skördar. Träd gör familjer självförsörjande.

Vi-skogen är en svensk biståndsorganisation som bekämpar fattigdom och klimatförändringar tillsammans. Grunden för Vi-skogens arbete är agroforestry – att plantera träd och grödor tillsammans. Det ger bättre skördar, mat och inkomster. Samtidigt ökar den biologiska mångfalden och motståndskraften mot klimatförändringarnas effekter. Sedan starten 1983 har Vi-skogen bidragit till att plantera 160 miljoner träd. Numera är Vi-skogen en expertorganisation som arbetar med lokala partnerskap för att driva utvecklingsprojekt inom jordbruk. Målet är en hållbar miljö där småskaliga bönder och deras familjer – särskilt kvinnor, ungdomar och barn som lever i fattigdom – kan förbättra sina liv. Projekt drivs i Kenya, Tanzania och Uganda. Under de senaste tio åren har drygt 2,4 miljoner människor stärkts genom Vi-skogens arbete. Läs mer på www.viskogen.se