Rekordmånga bostadsbränder i Västmanland

Rekordmånga bostadsbränder i Västmanland

Färska siffror från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) som Verisure har sammanställt visar att det 2021, för andra året i rad, var rekordmånga bostadsbränder i Västmanland sett till de senaste tio åren. Under året inträffade 185 bostadsbränder i länet som krävde insats från räddningstjänsten. 71 av dessa inträffade i villor vilket är den högsta noteringen för villabränder sedan 2010.

Den långsiktiga trenden har varit att antalet bostadsbränder som kräver insats har gått ner men 2020 och 2021 var rekordår. Sett till antalet bränder per invånare var det 0,67 respektive 0,66 bränder per 1 000 invånare vilket är de högsta uppmätta siffrorna i länet det senaste decenniet.

– Det är dystra siffror. 2021 var även det år med högsta antalet bränder i villor i länet på över tio år. Förhoppningsvis är det ett hack i kurvan men om vi ska lyckas vända utvecklingen är det viktigt att vi ökar medvetenheten och vidtar rätt åtgärder för att minska risken för brand, säger Fredrik Ringborg, trygghetsexpert på Verisure.

Västerås var den kommun med flest antal bostadsbränder i Västmanlands län förra året (79) men sett till antalet invånare gjordes flest insatser i Skinnskatteberg (1,37 per 1 000 invånare). De vanligaste kända brandorsakerna i länet var bränder som uppstår vid spisen, fel i utrustning och värmeöverföring.

– För att få ner antalet bränder i hemmet bör alla ha brandsläckare, brandfilt och uppkopplade rökdetektorer. Varje sekund räknas när det brinner och med rätt utrustning blir man tidigt uppmärksammad och kan agera snabbare. Det finns också flera riskminimerande åtgärder att ha i åtanke som att aldrig lämna köket om spisen är på, inte lämna rum där det finns levande ljus och byta ut eller laga sladdar och maskiner som har gått sönder, säger Fredrik Ringborg.

Trygghetsexpertens bästa råd för att öka brandsäkerheten:

1. Installera seriekopplade brandvarnare som är uppkopplade till larmcentral
  2. Ha brandsläckare och brandfilt
  3. Lämna aldrig rummet om spisen är på
  4. Lämna inte rum där det finns levande ljus
  5. Rengör spisfläkten med jämna mellanrum
  6. Kontrollera lösa sladdar och kablar så att de inte har hål
  7. Teknisk utrustning ska ha möjlighet till ventilation
  8. Städa bakom vitvaror
  9. Skaffa spisvakt som varnar omgivningen eller stänger av spisen vid risk för brand
  10. Installera timer på apparater som kaffebryggare

Vanligaste brandorsakerna i Västmanland 2021 (Källa: MSB)