Extra bolagsstämma i Securitas Direct

Vid extra bolagsstämman i Securitas Direct AB (publ) den 15 april 2008 beslutades följande: Ny styrelse Bolagsstämman valde Peter Nilsson (ordförande), Harry Klagsbrun, Gunnar Asp och Svante Östblom till nya styrelseledamöter för perioden intill slutet av årsstämman 2008. Därutöver kvarstår Ulf Mattsson och Anna Lindström som styrelseledamöter, medan Gustaf Douglas, Ulrik Svensson och Dick Seger lämnade styrelsen i samband med stämman. Dick Seger kvarstår som VD och koncernchef för Securitas Direct koncernen. Bolagsstämman beslutade vidare att något styrelsearvode inte skall utgå till de nyvalda ledamöterna för den korta perioden fram till årsstämman 2008. Beslut om valberedning Med anledning av att de aktieägare som haft representanter i Securitas Directs valberedning överlåtit sina aktier i bolaget till ESML Intressenter AB har dessa representanter som tidigare meddelats samfällt avsagt sig valberedningsuppdraget. Bolagsstämman beslutade att någon ny valberedning inte skall tillsättas, utan att enskilda aktieägares förslag i nominerings- och därmed sammanhängande arvodesfrågor kan tillställas styrelsens ordförande, c/o Securitas Direct AB, Box 4519, 203 20 Malmö. För ytterligare information kontakta: Peter Nilsson, styrelseordförande, telefon 0734-196 331 Dick Seger, VD och koncernchef, telefon 0708-218 817 Michael Peterson, Investor och media relations, telefon 0733-221 814 Securitas Direct är ett ledande serviceföretag som erbjuder hem och mindre företag högkvalitativa säkerhetstjänster. Grunden för företagets framgång är en kombination av starkt tillväxtfokus, skalbara koncept och ett väl utvecklat lokalt entreprenörskap. Koncernen är verksam på tre geografiska marknader, vilka utgörs av nio europeiska länder. 2007 redovisade Securitas Direct en försäljning på 3 816 MSEK och ett rörelseresultat på 275 MSEK samt en nettotillväxt i kundportföljen på drygt 15 procent. Antal kunder uppgick till närmare 950 000 vid årsskiftet. B-aktien är sedan 29 september 2006 noterad på Stockholmsbörsen. SECURITAS DIRECT AB (publ) Kalendegatan 26, Box 4519 SE-203 20 Malmö SWEDEN Org. nr: 556222-9012 Tel: +46 40 25 45 00 Fax: + 46 40 97 51 22 E-post: ir@securitas-direct.com Web: www.securitas-direct.com