Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2008

Periodens resultat, TSEK 46 878 45 449 113 884 90 443
Resultat per aktie, SEK 0,13 0,12 0,31 0,25
OPERATIVA NYCKELTAL

• Kundavgångarna uppgick till 6,4 procent (6,7[2])
  • Återbetalningstiden för investeringen i nya kunder var 4,6[1] år (4,1)
  • Nettotillväxten i kundportföljen var 13,6 procent (17,4[2])

[1] Återbetalningstiden inkluderar ej kostnader för budet. [2] Nettotillväxt och kundavgångar har justerats med 6 419 icke resultatpåverkande kundavgångar under andra kvartalet 2007. KONCERNCHEFEN KOMMENTERAR Det andra kvartalet 2008 kan sammanfattas med att Securitas Direct håller nyförsäljningstakten på samma nivå som tidigare kvartal. Fallande nivåer inom nybyggnation av privatbostäder kombinerat med en hög andel osålda bostäder i framför allt Spanien och Frankrike ger en något avvaktande efterfrågan på privatmarknaden. Ökade marknadsinsatser och bättre kunderbjudanden samt en ökad fokusering på den mer etablerade företagsmarknaden gör dock att vi fortsätter att öka våra marknadsandelar. Antal nya installationer i kvartalet uppgår till 46 407, vilket innebär en ökning med drygt 1 400 stycken jämfört med föregående kvartal. Under det senaste året har vi i genomsnitt varje kvartal tagit ombord drygt 45 000 nya kunder, vilket inneburit en nettotillväxt på cirka 30 000 kunder. Det operativa nyckeltalet för kundavgångarna som mäts över 12 månader förbättrades något i kvartalet och uppgick till 6,4 procent, vilket är 0,3 enheter bättre än motsvarande kvartal föregående år. Dock ökade antalet kundavgångar i absoluta tal i kvartalet till drygt 16 000. Det är drygt 1 500 fler än under det första kvartalet. Den ökande andelen av företags kunder i våra kundportföljer gör att vi förväntar oss att ligga kvar kring denna nivå, men med en fortsatt något uppåtgående trend. Kostnaden för att förvärva en ny kund har ökat. Nettoinvesteringen i varje ny kund uppgår under perioden till 7 400 SEK, vilket är 600 SEK mer än under föregående kvartal. Förändringen kan framförallt härledas till ökade kostnader för marknadsföring och försäljning. Andelen larm med fotoverifiering har ökat från drygt 30 procent till drygt 50 procent under de två senaste kvartalen. Nettobidraget från kundportföljen har samtidigt ökat till 130 SEK per månad vilket ger en återbetalningstid på 4,7 år QTD. Vi har idag meddelat att Securitas Direct ingått ett avtal med Hafslund i Norge om att förvärva deras hemlarmsverksamhet. Affären ska dock godkännas av norska konkurrensmyndigheterna. Kundportföljen är "hand i handske" genom att den endast innehåller övervakade larm för privatpersoner. Tidsmässigt passar affären oss också väldigt bra, eftersom vi under kvartalet blivit klara med integrationen av våra egna lokala portföljer upp på den nya gemensamma norra produktionsplattformen. Avslutningsvis är det lite kul att konstatera att vår portfölj nu har uppnått sin första miljon nöjda kunder. Nu tar vi nästa steg och siktar in oss på två miljoner nöjda kunder.

NYCKELTAL FÖR KONCERNEN OPERATIVA NYCKELTAL 30 juni 2008 30 juni 2007
Kundavgångar, % 6,4 6,7[2]
Återbetalningstid, år 4,6[1] 4,1
Nettotillväxt i kundportföljen 13,6 17,4[2]
Kundportfölj 1009 707 888 649

[1] Återbetalningstiden inkluderar ej kostnader för budet. [2] Nettotillväxt och Kundavgångar har justerats med 6 419 icke resultatpåverkande kundavgångar under andra kvartalet 2007. Nettotillväxten och Kundavgångarna inklusive engångspost uppgick till 16,5 respektive 7,5 procent.
FINANSIELLA NYCKELTAL
april-juni januari-juni
TSEK 2008 2007 2008 2007
Försäljning 1102 807 949 304 2171 051 1861 211