BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 1 JANUARI - 31 DECEMBER 2007

POSITIV UTVECKLING FÖR KUNDAV­GÅNGARNA Kundavgångarna i kvartalet uppgick till 11 667 kunder Återbetalningstiden för investeringar i nya kunder under kvartalet var 4,4* år Nettotillväxten i kundportföljen i kvartalet var 30 634 nya kunder Rörelseresultatet belastas med kostnader för budet om 26 364 TSEK *Återbetalningstiden inkluderar ej kostnader för budet. FÖRSÄLJNING OCH RESULTAT Notera att jämförelsesiffrorna för helåret är proforma okt-dec 07 okt-dec 06 jan-dec 07 jan-dec 06 Försäljning, TSEK 1 000 829 865 597 3 815 772 3 300 632 Försäljningstillväxten justerad för valutapåverkan, % 13 23 15 23 Rörelseresultat, TSEK 53 587* 59 802 275 003* 223 188 Rörelsemarginal, % 5,4 6,9 7,2 6,8 Periodens resultat, TSEK 34 337 35 715 178 868 140 874 Resultat per aktie, SEK 0,09 0,10 0,49 0,39 *Rörelseresultatet inkluderar kostnader om 26 364 TSEK för budet. OPERATIVA NYCKELTAL Kundavgångarna uppgick till 6,6[2] procent (5,9) Återbetalningstiden för investeringen i nya kunder var 4,2[1] år (3,9) Nettotillväxten i kundportföljen var 15,3[2] procent (21,2[3]) [1] Återbetalningstiden inkl. ej kostnader för budet. [2] Nettotillväxt och kundavgångar har justerats med 6 419 icke resultatpåverkande kundavgångar under andra kvartalet 2007. [3] Justerad för försäljning av 4 174 larm till Securitas AB under andra kvartalet 2006. KONCERNCHEFEN KOMMENTERAR Antalet kundavgångar under senaste kvartalet uppgick till 11 667, vilket var lägre än förväntat. Det var drygt 2 300 färre än under andra och tredje kvartalet och en viktig indikation på att vi nu har goda förutsättningar att nå vårt operativa mål för kundavgångar på 6 procent under 2008. Antalet nytillkommande kunder under kvartalet uppgick till 42 301. Helgdagarnas placering under december i kombination med klämdagar och ett större uttag av resterande semesterdagar i Spanien resulterade i drygt ett par tusen färre installationer för december och kvartalet. Följdaktligen ökade portföljen med 30 634 kunder för kvartalet vilken är i linje med takten under tredje kvartalet. Nettoinvesteringen i nya kunder ökade under kvartalet med cirka 450 kronor per varje ny kund. Detta är främst relaterat till att färre installationer under december fick bära tidigare planerade och beställda marknadsföringskampanjer. Återbetalningstiden för året hamnade på 4,2 år och vi håller kvar vårt långsiktiga operativa mål på 4 år. Portföljen stärktes med ytterligare en krona i förbättrad marginal per kund och månad i kvartalet. Under året har vi stärkt bidraget i portföljen med 14 kronor. Vi har under 2007 ökat portföljen med 125 000 kunder till 950 000 kunder samtidigt som vi förbättrat både kvalitet och lönsamhet i portföljen. Kundportföljen genererade ett kassaflöde om cirka 1 350 MSEK under året, vilket är en ökning med cirka 300 MSEK jämfört med 2006. Rörelseresultatet, exklusive kostnader för budet, uppgick till 301 MSEK, vilket är en förbättring med 35 procent jämfört med 2006. Marginalen för året hamnade på 7,9 procent exklusive kostnader för budet. Vår förstudie av nya marknader kommer att avslutas under februari 2008. De marknader som kan vara intressanta för etablering kommer därefter att kompletteras med djupare kundstudier. Vi ser fram emot 2008 där vi kommer att kunna fira både vårt 20 års jubileum och vår miljonte kund. NYCKELTAL FÖR KONCERNEN Operativa nyckeltal 2007 2006 Kundavgångar, % 6,6[2] 5,9 Återbetalningstid, år 4,2[1] 3,9 Nettotillväxt i kundportföljen, % 15,3[2] 21,2[3] Kundportfölj 949 426 830 157 [1] Återbetalningstiden inkluderar ej kostnader för budet. [2] Nettotillväxt och Kundavgångar har justerats med 6 419 icke resultatpåverkande kundavgångar under andra kvartalet 2007. Nettotillväxten och Kundavgångarna inklusive engångspost uppgick till 14,4 respektive 7,4 procent. [3] Justerad för försäljning av 4 174 övervakade larm till Securitas AB under andra kvartalet 2006. Kundavgångarna och nettotillväxten beräknas på rullande 12 månader och återbetalningstiden på delårsperioden. Finansiella nyckeltal oktober-december januari-december TSEK 2007 2006 2007 2006 Försäljning 1 000 829 865 597 3 815 772 3 300 632 Försäljningstillväxt justerad för valutapåverkan, % 13 23 15 23 Rörelseresultat 53 587 59 802 275 003 223 187 Rörelsemarginal, % 5,4 6,9 7,2 6,8 Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) 178 604 167 220 750 833 622 572 Rörelsemarginal före av- och nedskrivningar (EBITDA), % 17,8 19,3 19,7 18,9 Periodens resultat 34 337 35 715 178 868 140 874 Resultat per aktie, SEK 0,09 0,10 0,49 0,39 Sysselsatt kapital - - 1 737 890 1 590 620 Avkastning på sysselsatt kapital, % - - 16 14 Nettoskuld - - 47 585 126 112 Fritt kassaflöde - - 96 875 -297 656 Notera att jämförelsesiffrorna för helåret är proforma. För en redogörelse av de justeringar som gjorts i Proformaredovisningen hänvisas till Prospektet för utdelning och notering, sidan 36, som offentliggjordes i början av september 2006 och som finns tillgängligt på www.securitas-direct.com. Nyckeltalen avseende balansräkning samt kassaflöde avser legalt utfall. MÅL OCH FRAMTIDSUTSIKTER Securitas Direct har tre långsiktiga operativa mål Kundavgångar under 6 procent per år Återbetalningstid för investering i nya kunder under 4 år Nettotillväxt i kundportföljen på över 20 procent per år Securitas Directs tillväxt ska ske med fokus på ett långsiktigt värdeskapande. Därför är målet att tillväxten inte ska ske på bekostnad av ökat antal kundavgångar eller längre återbetalningstid. Att uppnå målen för kundavgångar och återbetalningstid har därför högre prioritet än att uppnå tillväxt i kundportföljen. Företagsledningen gör bedömningen att den positiva trenden i kvartalet för kundavgångarna kommer att bestå, som ett resultat av en fortsatt fokusering på att utveckla och stärka kundservicen tillsammans med en hög proaktivitet vid förändringar i portföljen såsom vid avflyttning eller vid överlåtelser. Bolaget kommer dock inte att nå det långsiktiga målet för nettotillväxten i kundportföljen under 2008. INFORMATIONSMÖTEN Informationsmöte kommer att hållas den 5 februari 2008 kl. 09.30, på Scandic Anglais, Humlegårdsgatan 23, Stockholm. För att följa informationsmötet via Internet, besök www.securitas-direct.com och avdelningen för investerare och media. För att följa informationsmötet via telefon (och ställa frågor), ring +44 (0)20 7162 0025. Ring in 10 minuter innan mötet startar för registrering. En inspelad version av informationsmötet kommer att finnas tillgänglig på Securitas Directs webbplats. Informationsmöten i London och New York Den 6 februari i London och den 7 februari i New York arrangerar bolaget informationsmöten. Antal platser är begränsade och anmälan sker till Petra Lundborg på Kaupthing Bank, telefon 08-791 37 89, e-post petra.lundborg@kaupthing.com. Fullständig agenda för alla möten finns i ett pressmeddelande som skickades ut 2008-01-24. FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA Dick Seger, VD och koncernchef, 0708 21 88 17 Lars Andersson, Ekonomidirektör, 0706 32 75 80 Michael Peterson, Investerar- och mediarelationer, 0733 22 18 14 e-post: ir@securitas-direct.com, www.securitas-direct.com Informationen i denna rapport är sådan som Securitas Direct AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om börs och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument . Informationen lämnades till marknaden för offentliggörande den 4 februari 2008, cirka klockan 20:50 (CET).