Gå direkt till innehåll
VATI of Sweden och ClimateHero, två framstående aktörer inom klimatomställningen och hållbarhetsområdet, inledde ett givande partnerskap under 2023 för att intensifiera möjligheterna för klimatomställning och främja hållbar affärspraxis.

Pressmeddelande -

VATI of Sweden och ClimateHero ingår partnerskap för att accelerera klimatomställningen och främja hållbarhet

Partnerskapet sammanför VATI of Swedens expertis inom utbildning och ISO 26000-verifiering med ClimateHeros ledande kunskap inom klimatberäkning och minskning av klimatavtryck. Genom ett nära samarbete har de aktivt testat och validerat varandras tjänster, och insett de konkreta fördelarna som uppstår från samverkan av deras kombinerade kompetens. Tillsammans strävar de efter att utveckla och erbjuda kombinerade lösningar som stödjer företag och organisationer att aktivt minska och beräkna sina klimatavtryck och samtidigt säkerställa ökad transparens och trovärdighet i deras hållbarhetsrapportering.

VATI of Sweden och VERIFY Agency of Sweden har en lång historia av engagemang för hållbarhet och klimatomställning. Genom detta partnerskap positionerar de sig för att erbjuda en bredare och mer heltäckande lösning för företag som strävar efter att ta ett aktivt ansvar för sin miljöpåverkan och bidra till en hållbar framtid.

"Vi är entusiastiska över detta partnerskap med ClimateHero. ClimateHero är en ledande aktör inom klimatomställningen, och vi ser fram emot att dra nytta av deras expertis för att stödja våra kunder i att minska sina klimatavtryck. Tillsammans kan vi göra verklig skillnad för klimatet och bidra till en hållbar framtid", säger Eva Vati, grundare och VD på VATI of Sweden och VERIFY Agency of Sweden.

Robert Sabelström, VD för ClimateHero, delar denna entusiasm: "Vi är lika glada över detta partnerskap. Genom att kombinera våra styrkor kommer vi att kunna erbjuda kraftfulla lösningar som hjälper företag att beräkna och banta sina klimatavtryck, och säkerställa äktheten av bidrag till ökad hållbarhet genom policys och strategier."

Inom ramen för partnerskapet kommer VATI och ClimateHero att samarbeta inom följande områden:

• Utbildning och stöd: Erbjuda företag och organisationer utbildning och stöd för att integrera hållbarhet i sina affärsstrategier.
  • Klimatberäkning och minskning: Assistera företag och organisationer med att beräkna och minska klimatavtrycket.
  • Verifiering av hållbarhetsarbete: Genom VERIFY Agency, erbjuda företag verifiering av deras hållbarhetsinsatser för ökad transparens och tillförlitlighet.

Detta partnerskap stärker inte bara företagens åtagande för en mer hållbar och ansvarsfull framtid, utan markerar också en viktig milstolpe i ClimateHeros och VATI of Swedens resa mot ökad trovärdighet och transparens.

ClimateHero erhåller ISO 26000-verifiering från VERIFY Agency

ClimateHero har verifierat sin egendeklaration via Verify Agency, och blivit ISO 26000-verifierad. Denna verifikation är baserad på ISO26000, en internationell hållbarhetsstandard som betonar organisationers samhällsansvar inom social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet. ISO26000 är känd som en vägledande standard snarare än en kravstandard, vilket innebär att företag inte kan certifiera sig mot den. Istället kan de välja att verifiera sin egendeklaration kopplad till standarden, vilket inkluderar globala hållbarhetsmål. Verifieringen fokuserar på att bekräfta företagets påståenden, såsom hållbarhetsrapporter och egendeklarationer, och skiljer sig från certifiering genom att möjliggöra en tydlig belysning av företagets unika styrkor och hållbarhetsarbete. Genom att bli verifierade kan verksamheters hållbarhetsarbete redovisas på ett mer transparent och tillförlitligt sätt och man undviker grönmålning. Detta kommer bli allt viktigare för företag i takt med en alltmer reglerad marknad, såsom exempelvis EU:s nya hållbarhetsdirektiv ”Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)

Robert Sabelström, VD för ClimateHero, kommenterar detta: "ClimateHeros mål är att begränsa jordens uppvärmning till 1,5 grader Celsius, och hållbarhet är en naturlig del av vårt företags DNA. Att vara en förebild och agera hållbart i allt vi gör är vitalt för oss, och därför är det självklart att även få vårt hållbarhetsarbete granskat av en ackrediterad tredje part. Det är en essentiell kvalitetsstämpel, precis likt det vi bidrar med, när vi hjälper andra företag att beräkna och deklarera sin klimatpåverkan. Värdet för vårt partnerskap blir både transparens och tillförlitlighet för våra gemensamma arbetsinsatser."

VATI bolagen beräknar klimatavtrycket med hjälp av ClimateHero

EUs nya lagstiftning för hållbarhetsrapportering (Corporate Sustainability Reporting Directive) gör det och med i år obligatorisk del för stora företag att beräkna utsläppen i den egna värdekedja (där direkta såväl som indirekta utsläpp utsläpp ingår). Detta är viktigt även för små och medelstora företag som vill kunna prioritera det egna klimatarbetet utifrån en heltäckande analys samt kommunicera klimatmål och progress till intressenter på ett transparent och trovärdigt vis. För VATI har det varit viktigt att själva göra denna kartläggning även om bolagets klimatavtryck i dagsläget är litet.

"Vi är glada över att ha kunnat beräkna vårt klimatavtryck med hjälp av ClimateHero. Det ger oss en bra överblick över vår klimatpåverkan och hjälper oss att sätta upp mål för att minska den. Vi är fast beslutna att göra vår del för att bidra till en mer hållbar framtid", säger Eva Vati, grundare och VD på VATI of Sweden.

Beräkningarna är gjorda för år 2022 och omfattar VATI of Sweden Holding AB där koncernbolaget samt VATI of Sweden AB och Verify Agency of Sweden AB ingår.

Om VATI of Sweden & Verify Agency

VATI of Sweden grundades 2019 av Eva Vati och VERIFY Agency of Sweden är dotterbolag som grundades 2021. VATI of Sweden erbjuder utbildning, rådgivning och konsultarbete av hållbarhet till organisationer som vill förbättra sin miljö- och sociala prestanda.

VERIFY Agency of Sweden är det första företaget i världen som har fått en officiell ackreditering från Swedac för att kontrollera att organisationers hållbarhetspåståenden stämmer överens med internationella standarder och riktlinjer.

Tillsammans bidrar VATI of Sweden och VERIFY Agency of Sweden till att främja en mer ansvarsfull och transparent affärsverksamhet.

Om Climatehero

ClimateHero är en snabbt växande impact-startup grundat 2018. Företaget fokuserar på att stödja individer och företag i att beräkna och banta sina klimatavtryck, samt att bidra till klimatomställningen utöver den egna reduktionen.

För privatpersoner har ClimateHero en användarvänlig klimatkalkylator och tillgänglighet på flera språk, på så vis strävar ClimateHero efter att hjälpa människor över hela världen att vidta konkreta åtgärder för ett minskat klimatavtryck.

För företag har ClimateHero ett attraktivt erbjudande att på ett kostnadseffektivt och grundligt sätt ta fram klimatberäkningar och klimatbokslut.