Gå direkt till innehåll
Recoma är första cirkulära företaget i Sverige att få sitt hållbarhetsarbete verifierat. De tillverkar byggskivor av 100% återvunna kompositförpackningar. Längst till höger, Max Rosenberg, vd.

Pressmeddelande -

Recoma – Första cirkulära företaget i Sverige att få sitt hållbarhetsarbete verifierat

- Trots att hållbarhet är grunden till hela Recomas verksamhet känns det som ett stort steg att nu ha verifierat oss enligt ISO26000. Vårt mål är att bidra till att bygga en hållbar framtid, så att verifiera vårt hållbarhetsarbete är en självklarhet, berättar Max Rosenberg, vd, Recoma.

Recoma tillverkar byggskivor av 100% återvunna kompositförpackningar i en process utan varken avfall, utsläpp eller tillsatser. Denna process gör att byggskivorna även kan återvinnas om och om igen då inga andra material eller tillsatser används vid tillverkningen.
- Mängden avfall ökar ständigt och mycket av vad som hamnar på återvinningscentraler är plast och pappersfiber. Vi ser dessa material som värdefulla och bidrar med en cirkulär lösning för kompositförpackningar som annars är svåra och dyra att återvinna på traditionellt vis, berättar Max Rosenberg.

Strävar efter transparens
Företaget befinner sig i ett tidigt skede med sin verksamhet och har fullt fokus på att sätta strukturer och processer. Att nu även verifiera sig mot ISO26000 är ett led i att bygga systematik i deras hållbarhetsprocesser och integrera hållbarhet i affärsverksamheten.
- Vi strävar efter transparens och detta är ett sätt för oss att efterleva detta och även visa att vi tar hållbarhetsarbetet på allvar, och inte bara den del som gäller miljön. Vi är även ödmjuka inför det faktum att vi står i början av vår hållbarhetsresa, och ser fram emot att se det utvecklas över tid efter hand som vi integrerar hållbarhetsarbetet mer och mer i strategin, säger Max Rosenberg.

Fått sin cirkulära process verifierad
- Recoma har ambitiösa mål med sitt cirkulära hållbarhetsarbete och ambitionen är att ligga långt framme i sin bransch. Verifieringen av hållbarhetsarbetet enligt egendeklarationen i ISO26000 innebär att Recoma har fått sin cirkulära process och cirkulära affärsmodell verifierad, säger Eva Vati, vd och beslutsfattare på VERIFY Agency, som utfört verifieringen.

Affärskritisk konkurrensfördel
VERIFY Agency är ackrediterade av SWEDAC och först i världen att kunna erbjuda verifieringar av företags påståenden. Exempel på påståenden kan vara egendeklarationer och olika typer av rapporter.
– Allt fler företag hamnar i blåsväder och fälls för greenwashing samtidigt som kraven på hållbarhetsrapportering ökar. Att kunna påvisa sin trovärdighet genom att verifiera sitt företags påståenden och hållbarhetsarbete har därför blivit en affärskritisk konkurrensfördel, säger Eva Vati.

Ny EU-lag kräver verifiering
ISO26000 och dess egendeklaration uppfyller svenskt lagkrav om hållbarhetsrapportering. Detta är VERIFY Agencys första verifieringsprogram vilket även kopplar till GRI och andra ISO standarder.
- I det nya EU-direktivet CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) som träder i kraft 2024, kommer rapportering och verifiering av företags hållbarhetsarbete att vara ett krav, berättar Eva Vati, vd på VERIFY Agency.
VERIFY Agencys vision är att kunna bidra till en ökad transparens i organisationer världen över.