Dalkia och Storebrand Fastigheter i hållbart samarbete gällande SPP:s helägda fastigheter

Dalkia har tecknat ett driftentreprenadavtal med SPP Fastigheter som förvaltas av Storebrand Fastigheter. Avtalet avser SPP Fastigheters helägda fastighetsbestånd som främst består av kommersiella fastigheter inom segmentet kontor och detaljhandel.

Initialt rör entreprenaden tre fastigheter som Dalkia ska sköta enligt SPP Fastigheters ekonomiska, miljömässiga och kvalitativa mål. Dessa ligger i Stockholm, Karlstad respektive Uppsala, och har en gemensam yta om cirka 55 000 kvadratmeter.

– Vi är mycket glada över samarbetet där vi som leverantör får visa upp hela vår palett och inte bara bidra med den basala tekniska kompetensen utan även med spets inom exempelvis hållbar utveckling. I uppdraget kommer vi att ta hand om fastigheterna på ett tekniskt, miljömässigt och ekonomiskt effektivt sätt, säger Rikard Nyhrén, affärsområdeschef på Dalkia.

– Vi ser fram emot ett gott samarbete med Dalkia. Det nya avtalet är ett led i vårt arbete med löpande förbättringsåtgärder och vi kan nu få mer moment med Dalkia som samarbetspartner, då vi kan koncentrera oss på vår kärnverksamhet. En av de vinnande faktorerna för Dalkia var att de var den enda leverantören som är hållbarhetsverifierad enligt ISO 26 000, vilket ligger i linje med vår fastighetsstrategi att äga miljöcertifierade byggnader, säger Henrik Svensson, Fastighetsutvecklingschef, Storebrand Fastigheter.

Avtalet började gälla 1 november och sträcker sig över 3 år.

• avtal
  • samarbeten

Dalkia är en ledande europeisk leverantör av energi- och tekniktjänster till företag och myndigheter. Vi är ett dotterbolag till Veolia Environnement och Electricité de France (EDF) och har sedan företaget grundades fokuserat på energi- och miljöoptimering. Dalkia har nästan 52 700 anställda i 40 länder och en omsättning på 8,3 miljarder euro för år 2011.