Dalkia och Borås Energi och Miljö i final för Sustainia Award 2013

I Sustainia Award som delas ut vid en ceremoni i Köpenhamn i kväll finns ackumulatortanken vid kraftvärmeverket i Borås med som en av tio finalister. Den har valts ut som årets energilösning av Sustainias jury och konkurrerar nu med nio andra bidrag inom bland annat återvinning, utbildning och sjukvård. Dalkia är stolt samarbetspartner till Borås Energi och Miljö i driften av denna lösning.

Bland över 500 inkomna bidrag från 79 länder har 10 topprojekt valts ut som finalister av Sustainias jury. Den lösning, teknik eller projekt som anses ha störst potential att bidra till att utveckla ett hållbart samhälle kommer att tilldelas Sustainia Award. Juryn består bland andra av Arnold Schwarzenegger, f.d. guvernör i Kalifornien, Gro Harlem Brundtland, f.d. statsminister i Norge och Connie Hedegaard, EU- kommissionär.

Parallellt med juryns arbete har också allmänheten haft möjlighet att rösta på de tio finalisterna via Sustainias sida på Facebook. Vinnaren av folkets röst kommer att tilldelas Sustainia Community Award, en utmärkelse som också delas ut under ceremonin i Köpenhamn i kväll.

Principen bakom ackumulatortanken i Borås bygger på att den energi som produceras och som inte behövs för stunden lagras i tanken vars funktion liknar den i en gigantisk termos. Tanken rymmer 37 000 kubikmeter varmt vatten som skickas ut i fjärrvärmenätet när behovet uppstår. Detta är en energieffektiv lösning som minskar beroendet av fossila bränslen och reducerar utsläppen av växthusgaser väsentligt.

Det är Dalkias moderkoncern, Veolia Environnement, som har skickat in bidraget till Sustainia Award 2013. Tidigare i år valdes de 100 bästa bidragen ut av Sustainia och sammanställdes i den årliga guiden, Sustainia100.