Urbangreen bygger gröna tak på Nya kronan på uppdrag av Skanska för ca 1 miljon kronor

Under slutet av 2020 planeras projektet Nya Kronan som omfattar nyproduktion av två kontorsbyggnader i centrala Sundbyberg med en total bruttoarea på 40 000 kvadratmeter. Uppförande av stomme och invändiga arbeten pågår i nuläget och projektet kommer att vara färdigställt i slutet av 2021.

Nya Kronan uppförs av Skanska på uppdrag av Vasakronan och ska erbjuda moderna och hållbara kontor som smälter in i centrala Sundbybergs stadsprofil. Byggnaderna kommer att motsvara högt ställda hållbarhetskrav, vilket bland annat innefattar installation av en geoenergianläggning, och kommer att LEED-certifieras på högsta nivån, Platinum.

Urbangreen agerar underentreprenör till Skanska och ansvarar för att ca 2 800 kvm egenodlade sedummattor monteras till gröna tak. Sedumet bidrar till förbättrad dagvattenhantering och genom att sänka temperaturerna både inom fastigheten samt i närområdet.

– Vi är glada över förtroendet att få bidra till Nya kronan med vår gröna byggkompetens. Nya kronan är ett spännande projekt som verkligen visar att arkitekter, fastighetsägare och byggherrar alla förstått vikten av att involvera hållbara material för att få hållbara fastigheter.

Urbangreen är ett innovationsföretag med en tydlig vision om att leda den gröna utvecklingen med ekosystemtjänster i våra stadsmiljöer och har på kort tid fått stort erkännande i branschen och ses idag som marknadsledande inom entreprenad av taklandskap. Bolaget levererar produkter och systemlösningar för gröna tak och väggar i Norden och Baltikum. Innovationerna kan ge fastighetsägare en bättre värdeutveckling, en bättre dagvattenhantering samt ett positivt miljöavtryck.

Urbangreen är ett av Sveriges ledande bolag inom greentech med djup kunskap och lång erfarenhet inom gröna lösningar i stadsmiljö.

Genom egna innovationer erbjuder Urbangreen klimatsmarta och hållbara vattenväxtsystem, gröna tak, biotopväggar, sociala taklandskap med mera.

Alltid med målet att ge mervärde för både människa, miljö och städer.