Karlskrona förskönar rondeller vid infarter

Karlskrona förskönar rondeller vid infarter

Förra veckan anlades Marksedum kokos som är en sedummatta odlad på kokosstomme i Verkörondellen av Karlskrona kommun. Ytan förbereddes redan i höstas och är ett steg i att försköna entréerna till Karlskrona.

Just den här rondellen ligger i anslutning till färjeterminalen där båtar går till och från Gdynia. Flera medarbetare från parkenheten var på plats denna soliga dag för att anlägga sedummattorna som anlände samma dag på ett antal pallar.

-När det gäller valet av just sedummatta så bestämde vi oss för att testa detta, då det är torktåliga växter som tål tuffa miljöer, det säger Margareta Jalling, arbetsledare på parkenheten i Karlskrona kommun.

Rondeller är oftast svårskötta då man behöver ta hänsyn till trafiken runt omkring.

– Vi på kommunen strävar alltid efter att kunna leverera säkra arbetsmiljöer för våra medarbetare, skapa hållbara skötselytor som ger nytta för insekter och upplevs positivt för alla medborgare fortsätter Margareta.

Margareta Jalling och Karin Håkansson

Karin Håkansson från Veg Tech vill skicka med några tips som kan vara bra att tänka på när man planerar och anlägger vegetation i rondeller och andra trafikmiljöer.

◾ Välj strandängsväxter som växer kustnära, de brukar trivas även i trafikmiljö.

◾ förbered underlaget på ett korrekt sätt för ett lyckat resultat. På vegtech.se finns rekommendationer som du kan följa för rätt uppbyggnad.

◾ Omge vegetationen med en zon av stensättning (mellan vägen och den anlagda ytan) för att skydda växterna från körskador.

I den här rondellen anlades Marksedum kokos som är en ny sedumprodukt. Den odlas på en kokosstomme och anläggs enbart på mark. Ta del av mer information »