Handtag eller knopp – fem tips från svenska Vedum

Handtag eller knopp – fem tips från svenska Vedum

Klassiska knoppar i krom, ett stilrent handtag ton-i-ton med luckan eller en integrerad grepplist? Detaljer som är viktiga för helhetsintrycket och som tydligt sätter stilen. I år har Vedum Kök & Bad uppdaterat sitt sortiment med flera fina nyheter i olika uttryck, stilar och kulörer – dessutom tipsar de om vad man ska tänka på för att hitta rätt i handtagsdjungeln.

Att välja handtag kan vara klurigt – färg, form och material ger olika känsla och det är inte alltid självklart vad som blir bäst. Familjeföretaget Vedum Kök & Bad har jobbat med att inreda de svenska hemmen i 105 år. Det innebär över ett sekel av erfarenhet och kunskap om hur man kan tänka kring hemmets alla stora och små beslut, som om köksluckorna ska ha knoppar, handtag eller en pushfunktion, till exempel.

I år har Vedum uppdaterat sortimentet med flera nyheter för alla stilar. Bland annat nykomlingarna Tibast och Malva som finns i både knopp och handtag. Dessutom finns det populära handtaget Akleja i tre nya kulörer vilket gör att man kan låta lucka och handtag gå ton-i-ton med Vedums kulörer jordröd, linnebeige, varmgrå och mörkgrå.

Men hur ska man egentligen veta vilken typ av handtag som passar bäst? För att göra det enkelt har Vedum delat in sitt sortiment i kategorierna modern, skandinavisk och klassisk stil. Det ger en fingervisning om vad som passar vilken typ av kök eller badrum.

– Handtag och knoppar kan verkligen lyfta ett rum och ge en personlig prägel. Därför vill jag slå ett slag för att lägga lite tid på att sätta detaljerna. Stilmässigt finns det inga rätt eller fel – våga mixa och matcha utifrån det man tycker är vackert. För den som behöver lite vägledning så kan man utgå från våra stilar. Den moderna stilen är för den som vill ha minimala texturer, rena uttryck och en avskalad känsla. Skandinavisk stil är för den som vill ha enkelhet, funktion och en naturnära känsla och klassisk stil för den som vill ha fina detaljer, tidlösa färger och ett traditionellt uttryck, säger Jenny Andersson, designansvarig på Vedum Kök & Bad.

Handtag eller knoppar – hur vet man vad som blir bäst?
Bland Vedums sortiment finns de flesta handtag även med en matchande knopp vilket gör det möjligt att mixa och matcha beroende på hur man vill ha det.

Rent praktiskt fungerar ofta både handtag och knoppar lika bra, men kom ihåg att tänka på hur handtaget ska användas. För tunga kökslådor och integrerade vitvaror är funktionen viktig – det ska vara enkelt och smidigt att öppna och stänga. I badrummet behöver man inte tänka lika mycket på funktionen utan kan låta estetiken styra helt.

Om du gillar en minimalistisk stil kan handtagslöst vara perfekt. Då är pushöppning, som finns till merparten av Vedums sortiment, lösningen. Ett annat alternativ kan vara integrerat grepp som finns till badrumsserien Flow och köksluckan Liv vilket ger både funktionalitet och harmoni.

– Oavsett vad man väljer är det viktigaste att välja något som kompletterar och förstärker rummets stil och färgskala. Det är då det blir absolut bäst, säger Jenny Andersson.

Vedum tipsar: Så väljer du rätt handtag hemma

1. Välj ett material och en kulör som kompletterar övriga detaljer i ditt kök eller badrum.
  2. Våga mixa och matcha handtag, knopp och pushöppning – det finna inga rätt eller fel.
  3. Tänk på funktionen innan du bestämmer dig. För tunga kökslådor och integrerade vitvaror är det viktigt att välja ett handtag som är bekvämt att greppa.
  4. Har du svårt att veta vad du tycker är snyggt? Ta hjälp av Vedums olika stilar och prova dig fram.
  5. Lägg tid och omtanke när du väljer – handtag är en liten men viktig detalj för hela rummet.

Under året presenterar Vedum Kök & Bad fler nyheter för hemmets alla rum och tillfällen. 2024 präglas av det harmoniska, balanserade och naturnära tillsammans med praktiska lösningar som speglar dagens och morgondagens livsstil. Allt för att hemmet ska älskas och få hjärtat att bulta lika varmt idag som imorgon, det är att leva med omtanke.