Grönt är skönt – grön inredningsinspiration från svenska Vedum

Grönt är skönt – grön inredningsinspiration från svenska Vedum

De gröna hemmen är omåttligt populära. Det är en tidlös kulör som på något sätt alltid känns aktuell. Jenny Andersson, designansvarig på Vedum Kök & Bad, har valt ut några gröna Vedum-favoriter och tipsar om hur man kan tänka för att få ett grönt (och skönt) hem.

Grönt är naturens egen färg som sägs ha en återhämtande och balanserande effekt som ökar harmonin mellan kropp och själ. Därför är det inte särskilt konstigt att den gröna kulören är en av våra mest populära inredningsfärger.

Vedum Kök & Bad har två gröna utföranden som går att kombinera på olika sätt. Antingen genom att låta hela köket eller badrummet gå i grönt, till att en enskild möbel får stå i centrum. Grönt är nämligen en anpassningsbar kulör som fungerar i allt från badrum och kök till hall och sovrum. Mjukare nyanser av grön, som Vedums dimgrön, ger en harmonisk och lugnande känsla, medan den lite djupare varianten, skogsgrön, tar för sig och för tankarna till skog och natur.

– Våra gröna utföranden fortsätter att vara superpopulära! Det fina med grönt är att den är tacksam att kombinera med andra kulörer och material: tillsammans med ljusa toner som naturvit och linnebeige skapas en klassisk känsla, och med mörkare naturmaterial ett sobert och distinkt uttryck. För den som är sugen på att sätta färg hemma, men inte riktigt vet hur man ska börja, så är grön den perfekta starten, säger Jenny Andersson, designansvarig på Vedum.

Skapa ett grönare hem – inspiration från Vedum:

Edit i dimgrön – köket man aldrig tröttnar på
En av Vedums mest omtyckta köksmiljöer är en dimgrön köksdröm med ramluckan Edit. Köket har ett klassiskt uttryck med moderna inslag där den gröna kulören och svarta knopparna skapar en fin kontrast. Den dimgröna kulören är en nedtonad och naturnära upplevelse som harmoniserar fint med andra Vedumfavoriter som linnebeige, naturvit och vitpigmenterad ek.

Mixa och matcha för en naturlig helhet
Att mixa och matcha material, luckor och kulörer är en stor trend just nu och hjälper till att skapa dynamik i hemmet. I den här köksmiljön ger det praktfulla vitrinskåpet med luckan Edit i skogsgrön karaktär i köket. Kombinationen mellan valnöt, naturvit och skogsgrön bildar en harmonisk balans.

Sköna gröna hall!
Hallen är det första man möts av när man kommer hem, och det sista man ser innan man lämnar. Så varför inte låta hallen sätta tonen för resten av hemmet? I den här dimgröna miljön finns det plats för både funktion och harmoni. Genom att kombinera luckan Edit i dimgrön på garderoberna med luckan Molly i valnöt på hallmöbeln skapas ett sobert och distinkt uttryck.

Ton i ton – det skogsgröna köket
Den skogsgröna kulören är en djup kulör med ett rogivande uttryck som ger karaktär till vilket rum som helst. Här är det luckan Maja, tillsammans med smakfulla mässingsdetaljer och DUO-fronter, som ger ett stilrent och naturligt kök. I miljön får rummets gröna nyanser gå ton i ton med bänkskiva och panelvägg – på så vis skapas ett helhetsintryck utöver det vanliga