En tidlös möbel tar plats – nu kommer Vedums badrumsnyheter för 2020

Möt Anno, en badrumsserie för det nya decenniet – som trivs i hemmets alla rum. ​Ledorden har varit tidlösa kvaliteter och möbelkänsla. Dessutom kommer en gammal favorit i ny bredd, och därtill en hel del inredningsdetaljer som kompletterar sortimentet. De svensktillverkade nyheterna lanseras i februari.

Nu lanserar 101-åringen Vedums nya badrumsserie Anno, en serie med tvättställspaket, förvaringsskåp, högskåp och vägghylla med konsoler. I arbetet med Anno ville Vedum skapa badrum med möbelkänsla, och därför har designprocessen sett annorlunda ut.

Designern Jesper Ståhl började med skåpen, och designade dem som om de var vanliga möbler, snarare än badrumsinredning. Resultatet är att seriens möbler kan användas i hela hemmet – som förvaring i hallen eller vägghyllor till köket, till exempel.

Att skapa en tidlös serie går hand i hand med Vedums designfilosofi, som handlar om att erbjuda svensktillverkad och långsiktig inredning, för det nya 20-talet. Eller egentligen vilket år som helst:

–Anno betyder ”år” på latin och namnet anspelar just på seriens tidlösa kvaliteter. Men vi vill inte definiera ett speciellt år där serien hör hemma, det känns för snävt! Det kan ju i själva verket vara vilket år som helst, beroende på sammanhanget och miljön där Anno används. För oavsett vilket år det är, och oavsett om miljön är traditionell eller modern, så ska alltid Anno stå för det samtida och tidlösa i rummet, säger Jesper Ståhl, designer på Jesper Design.

Förutom Anno, så lanseras också storsäljaren och Vedumfavoriten Free i den nya bredden 515 mm. Nytt är dessutom att Free kombineras med luckan Thea, som med sin eleganta, smala ram lyfter fram Freeseriens enkla, balanserade formspråk. Även Free är designad för Vedum av Jesper Ståhl.

All Vedums inredning designas, utvecklas och tillverkas på plats på den västgötska slätten:

– I en tid då allt fler konsumenter värnar om hållbarhet, ligger vår svensktillverkade inredning verkligen rätt i tiden. En badrumsmöbel från Vedum har inte åkt kors och tvärs över världen. Tvärtom, den är tillverkad på plats i vår fabrik i den lilla orten Vedum på Västgötaslätten, säger Jenny Andersson, designansvarig på Vedum.

Vedums badrumsnyheter släpps den 3 februari, och finns att uppleva på Vedums egna utställningar eller hos utvalda återförsäljare runtom i Sverige.