Casillero del Diablo – Äntligen är Djävulen i Boxen!

Casillero del Diablo – Äntligen är Djävulen i Boxen!

Den 1 oktober 2012 lanseras det mångfaldigt prisbelönta vinet Casillero del Diablo äntligen i Bag in Box. Casillero del Diablo har varit en storsäljare på Systembolaget sedan april 1991 då det första vinet lanserades med druvan Cabernet Sauvignon. Idag sälj årligen ca 780 000 liter av Casillero del Diablo på Systembolaget. Förutom fyra röda druvsorter; Pinot Noir, Merlot, Carmenere och Cabernet Sauvignon, finns vinet även i vitt med druvan Chardonnay samt en Late Harvest. Med den nya Bag in Boxen lanserar Casillero del Diablo för första gången en härlig druvblandning med Carmenere, Cabernet Sauvignon samt en touch av Syrah. Därmed skapar Casilliero del Diablo en innehållsrik portfolio med totalt sju viner i Sverige.

Den legendariska vinmakaren Marcelo Papa har arbetat med Casillero del Diablo sedan 1988. Han har gett vinerna en personlig uttrycksfull stil som framgångsrikt hävdar sig mot andra högklassiga viner och som har bidragit till Casillero del Diablos anmärkningsvärda utveckling. Vinet lanserades för första gången i Chile 1953 och den första exporten avgick 1963, men det var först på 2000-talet som det tog fart på riktigt och idag finns vinerna i över 135 länder. Från 2001 till 2011 ökade försäljningen från 7,5 till 37 miljoner flaskor och vinerna uppmärksammas ständigt för sin prisvärdhet och höga, jämna kvalitet.

Legenden om Casillero del Diablo föddes för över hundra år sedan då Don Melchor de Concha y Toro, grundaren av vinhuset Concha y Toro, lade beslag på ett parti av det finaste vin han tillverkat. För att hålla främlingar borta från denna exklusiva Reserva spred han ryktet om att djävulen hade sin boning i vinkällaren. Ryktet spred sig med eldens hastighet och sedan dess vågar sig ingen oinbjuden i närheten av källaren. Därav namnet Casillero del Diablo - Djävulens Källare. Med djävulen som tema sponsrar Casillero del Diablo sedan 2010 fotbollslaget Manchester United – the Red Devils.

Casillero del Diablo Reserva Carmenere Cabernet Sauvignon

Art.nr:  6572-08
Volym: 300 cl
Årgång: 2011

Druvor:  71 % Carmenere, 15% Cabernet Sauvignon,  14% Syrah
Ursprung: Rapel Valley (Alluvial och colluvial)
Skörd & vinifikation:  60% av vinet har legat 9 månader på franska och amerikanska mellanrostade ekfat.

Syra: 3,6 g/l
Socker: 2,19 g/l
Alkohol: 13,5%

Doft & smak: Ett ungt vin med fruktig doft av mörka bär, inslag av svarta vinbär, moreller, björnbär, sötlakrits och kaffeböna. Smaken är fyllig med mycket frukt och en touch av kryddighet. Fin avslutning med runda och mjuka tanniner samt en lätt integrerad ek.

Passar till: Grillade rätter av lamm eller nötkött med örtiga tillbehör, pasta med champinjoner samt mogna hårdostar med marmelad.

Concha y Toro Sweden

Sen Januari 2009 finns Concha y Toro Sweden, dotterbolag till Chilenska Concha y Toro S.A, Sydamerikas största exportföretag av vin och världens sjätte största vinproducent. Med ett helhjärtat fokus på viner från Sydamerika och USA erbjuder vi ett brett sortiment från bland annat Casillero del Diablo, Trio, Viña Maipo, Argentinska Trivento, samt våra vinhus med organisk odlade druvor; Emiliana i Chile och Fetzer med Bonterra i Kalifornien.