Höga poäng till Trivento Golden Reserve Malbec

Höga poäng till Trivento Golden Reserve Malbec

Trivento Golden Reserve Malbec 2012 tilldelades 92 poäng i tidsskriften Wine Enthusiasts majupplaga samt 91 poäng i tidsskriften The Wine Spectators januariupplaga.

Druvorna kommer från Luján de Cuyo som ligger på 910 meters höjd i Mendoza. Här är jordmånen alluvial och klimatet torrt med mycket solsken vilket ger perfekt druvmognad.

Vinet är komplext och har en fruktig doft av plommon och körsbär samt toner av ek. Smaken är len och djup med en lång härlig eftersmak. Passar utmärkt till smakrika kötträtter så som grillad biff eller örtkryddad kalvfilé med sauterade grönsaker. Trivento Golden Reserve Malbec kan lagras upp till fem år.

Det finns just nu ett fåtal flaskor kvar i lager vilka går att beställa via Systembolagets beställningssortiment.

Trivento Golden Reserve Malbec 2012
Art.nr: 72970
Ursprung: Argentina, Mendoza, Lujan de Cuyo
Lagring: Druvorna har lagrats på franska ekfat i 12 månader.
Druvor: 100% Malbec
Alk.halt: 14,5%
Syra: 5,8 g/l
Socker: 2,3 g/l

Trivento grundades 1996 av Concha y Toro och ligger i Mendoza; Argentinas mest berömda vinregion. Här präglas vingårdarna av tre starka vindar som årligen sveper in över området. På hösten blåser den torra och kalla polarvinden in från söder, på våren far den heta Zondavinden från bergskedjan Anderna fram och till slut är det dags för den svala sommarvinden Sudestada som erbjuder druvorna svalka från den heta solen.