AI-experten Fredrik Löfgren föreläser på Växjö Linnaeus Science Park i september

Pressmeddelande -

Fredrik Löfgren är känd för sina innovativa tankar om hur vi kan möta de möjligheter och utmaningar som framtidens teknologi medför. Under föreläsningen kommer han att utforska både hoten och potentialen med avancerad AI och robotik, och betona vikten av att vi anpassar oss och lär oss att samexistera med dessa nya system.

– Vi vill göra ny teknik tillgänglig och greppbar för fler. Robotik, AI och autonoma system är en del av framtiden, och därför är det relevant för oss att diskutera de möjligheter och utmaningar som denna teknik medför, säger Louise Brolin, ansvarig för strategisk samverkan på Växjö Linnaeus Science Park.

Föreläsningen är en del av Växjö Linnaeus Science Parks målsättning att inspirera små och medelstora företag till teknisk innovation, med särskilt fokus på digitalisering och AI. Genom att ta upp ämnen som robotik hoppas parken erbjuda nya perspektiv och lösningar på de utmaningar som dagens företag står inför.

– På Växjö Linnaeus Science Park strävar vi efter att vara ledande i att driva teknisk innovation framåt. Vi är därför stolta över att kunna välkomna en expert av Fredrik Löfgrens kaliber, och vi ser fram emot att få utforska framtidens möjligheter tillsammans med våra deltagare, säger Fredrik Lindblad, VD för Växjö Linnaeus Science Park.

Fredrik Löfgren, som nyligen medverkade i SVT:s populära barnprogram Sommarlov, har ett starkt engagemang för att främja ett öppet och nyfiket förhållningssätt till teknik, särskilt bland barn och ungdomar. Hans föreläsning i Växjö lovar att bli både tankeväckande och inspirerande.

Datum och tid: 3 september, kl. 13:30–15:00
Plats: Växjö Linnaeus Science Park, Framtidsvägen 14, Växjö

Om Växjö Linnæus Science Park - Där idéer och företag utvecklas

Växjö Linnæus Science Park bildades 2022 och utvecklar verksamheten för att bli den självklara mötesplatsen för entreprenörskap och innovationsdriven företagsutveckling, en samhällsutvecklare som vågar prova nya lösningar på komplexa problem. Detta genom att erbjuda inspirations- och kunskapsevent, allmänna och behovsanpassade workshops samt flera olika labbmiljöer för eget utvecklingsarbete eller i samarbete med andra. Vi vill också medverka till aktiva strategiska affärsnätverk samt gör allt vi kan kring matchmaking för samarbeten och kompetensförsörjning.

Våra fokusområden är valda utifrån näringslivets behov, akademins styrkor och Växjö kommuns intresseområden:
smarta staden, cirkulär ekonomi, digitalisering, skog och trä