Växjö får ett unikt och energismart datacenter

Växjö får ett unikt och energismart datacenter

Växjö Energis stadsnät Wexnet, rustar för hållbar och säker IT-drift för både näringsliv och offentligsektor. Tillsammans med IT-säkerhetsföretaget Coromatic, kommer Wexnet att bygga ett unikt datacenter med nya klimatsmarta lösningar. Bland annat kommer returkyla kunna användas för att värma upp andra anläggningar i staden. På huset finns solceller som är en del av att det blir en energisnål hall.

Datacentret är planerat att stå klart sommaren 2012 och är resultatet av ett samarbete mellan näringsliv, kommun och landsting i regionen. Det nya IT-centret är ett så kallat Green Data Center med höga krav på energieffektivitet. I Wexnets fall kommer bland annat IT-centret att använda redan använd energi, d v s returvattnet från fjärrkylenätet och dessutom generera värme som kommer att användas till andra anläggningar i staden t ex uppvärmning av Östers IF´s nya arena Myresjöhus arena.

-Vi på Wexnet är väldigt nöjda med att nu kunna förverkliga detta samverkansprojekt och leverera en säker och energieffektiv IT-drift, säger Lars Wihlborg, driftsansvarig på Wexnet.

För mer information kontakt:

Lars Wihlborg, Driftsansvarig, Wexnet
Tel: 0470 - 775182, e-post lars.wihlborg@wexnet.se

Växjö Energi AB (VEAB) är ett expansivt företag som ägs av Växjö kommun och som satsar på miljön och
teknikutvecklingen. Kärnverksamheten utgörs av produktion och distribution av el och fjärrvärme samt IT-kommunikation till våra kunder. Växjö Energi är delägare i elhandelsföretaget Bixia.