Konkurrensverket avskriver ärendet Växjö Energis uppförande av serverhall

Konkurrensverket avskriver ärendet gällande Växjö Energis uppförande av serverhall – vald till
Årets Gröna datahall 2012

I maj 2012 mottog Konkurrensverket ett klagomål avseende Växjö Energis ingående avtal rörande uppförande av en serverhall, Green Data Center. Avtalet som ingicks i december 2011 avser även tillhandahållandet av servrar att placeras i hallen, lagringstjänster samt produktnära tjänster.

Klagomålet gällde huruvida man följt LOU (lagen om offentlig upphandling) samt avvikit från LUF (lagen om upphandling inom vatten, energi, transporter och posttjänster).

Konkurrensverket har nu kommit fram till att Växjö Energi inte gjort någon överträdelse av upphandlingslagstiftningen. Deras slutsats är att det avtal som Växjö Energi AB ingick den 21 december 2011 avser inte en verksamhets i en försörjningssektor och omfattas därför inte av LUF. Avtalet ryms inom teleundantaget och omfattas därför ej heller av LOU. Det saknas därvid skäl att utreda om Veab har haft rätt att avropa kontraktet från ett ramavtal som bland andra Växjö kommun ingår. Ärendet har därmed avskrivits från ytterligare handläggning.

Beskedet kommer samtidigt som Green Data Center erhåller pris för årets gröna datahall 2012

Växjö Energi AB (VEAB) är ett expansivt företag som ägs av Växjö kommun och som satsar på miljön och teknikutvecklingen. Kärnverksamheten utgörs av produktion och distribution av el och fjärrvärme samt IT-kommunikation till våra kunder. Växjö Energi är delägare i elhandelsföretaget Bixia.