En sommardröm i Hyllie vattenpark

En sommardröm i Hyllie vattenpark

Sommar i vattenparken är tillbaka i år igen! Det bjuds in till härliga aktiviteter från och med den 18 juni när VA SYD flyttar ut sin pedagogiska verksamhet Kretseum och bjuder på fartfyllda lekar blandat med miljöpedagogiska inslag. Den nya guidade aktiviteten Vattenmagi utforskar hur vatten har olika egenskaper beroende på dess form. Upplev spännande ytspänning, bubblande magi och ett molekylärt drama vid foten av Hyllie vattentorn. I år gästas vi av Sysavs maskot Kjäll som lär oss allt om hur lätt det är att sortera rätt. Hit vill alla barn komma för att inviga sitt sommarlov!

Det blir tredje gången gillt för succékonceptet Sommar i vattenparken och även i år blir det nya roliga aktiviteter att upptäcka för barn i alla åldrar. Sommar i vattenparken är gratis för dig som besökare. Klockan 10-15, tisdag till torsdag under vecka 25-27, finns miljöpedagoger på plats och erbjuder flera bemannade aktiviteter. Dessutom är det värt att påminna att Hyllie vattenpark är öppen som vanligt varje dag hela sommaren.

Blöta nöjen och lekfulla aktiviteter

Hyllie vattenpark är en av Malmös temalekplatser, med åtta pedagogiska vattenstationer där du kan utforska vattnet och fundera över dess egenskaper. Vattnet i parken cirkulerar och renas på plats i parken, med undantag för de pumpar som barnen kan dricka vatten ifrån.

- Hyllie vattenpark är en spännande plats, omringad av många olika typer av bostadsområden. När vi aktiverar parken med bemanning och aktiviteter uppstår spontana möten och samtal, både vid det lugnare skaparbordet och i den fartfyllda hinderbanan. Det känns som en egen liten oas i Hyllie och hit är alla välkomna! Säger Carin Hernqvist, verksamhetsledare på Kretseum, VA SYDs pedagogiska verksamhet.

Aktiviteter i sommar

Två gånger om dagen hålls den personalledda aktiviteten Vattenmagi, där barn är välkomna i sällskap av en vuxen. Dessutom finns det 11 stationära lekstationer att upptäcka så som magiskt måleri eller det populära sjöslaget som följer med oss från förra sommaren.

Fritidsgrupper

Större grupper är välkomna och kan testa på Bokstavsjakten och utforska den spännande dungen bakom vattentornet! Denna aktivitet fungerar när som helt på dagen och är uppdelad i tre moment som utmanar samarbetsförmågan. Bilda ett eller flera lag, genomföra utmaningarna och upptäcka bokstäverna tillsammans. Klurigt, fartfyllt och kreativt!

Öppet klockan 10-15 med bemanning följande datum:

Tisdag 18/6, onsdag 19/6, torsdag 20/6

Tisdag 25/6, onsdag 26/6, torsdag 27/6

Tisdag 2/7, onsdag 3/7, torsdag 4/6

Alla dagar: Vattenmagi klockan 10:00 för barn 4-6 år i sällskap av vuxen och klockan 13:30 för hela familjen, stor som liten.

Den 19-20 och 25-26 juni gästar också SYSAV och maskoten Kjäll oss.