Översvämning efter skyfallet Arvid 2014

10 år sedan skyfallet Arvid

Den 31 augusti är det tio år sedan Malmö drabbades av det kraftigaste skyfallet i stadens historia. På sex timmar föll motsvarande två månaders nederbörd, vilket ledde till översvämningar som påverkade över 2000 fastighetsägare.

Skyfallet Arvid, som föll över Malmö för snart tio år sedan, fick omfattande konsekvenser. På kort tid föll mer än 100 millimeter regn över staden, och ännu mer i vissa områden. Över 2000 fastigheter översvämmades, flera viadukter fylldes med vatten och kollektivtrafiken drabbades hårt.

– Vi lärde oss mycket av Arvid. Idag är beredskapen bättre och vi har vidtagit åtgärder för att Malmö ska stå emot kommande skyfall bättre. Men vi kan aldrig helt bygga bort risken för översvämningar, utan det handlar om att leda vattnet dit det gör minst skada, säger Linda Nilsson, dagvatten- och skyfallssamordnare på fastighets- och gatukontoret i Malmö stad.

– Sådana här skyfall är ofta väldigt lokala, det regnar ofta mer i en stadsdel än i en annan. Men denna gång drabbades hela Malmö samtidigt, säger Kristina Hall, VA-strateg på VA SYD.

Ledningarna i marken är till för att hantera normala mängder regn, inte skyfall. Kraftiga regn behöver mer plats än vad som finns i ledningsnätet och behöver tas hand om på annat sätt, exempelvis genom nedsänkta parker.

– Under skyfallet Arvid kom sex gånger mer vatten än vad ledningsnätet kunde hantera. Vi brukar säga att Malmös ledningsnät har kapacitet att rymma cirka 11 Turning Torso fyllda med vatten. Under Arvid kom det så mycket att det motsvarade 65 Turning Torso, säger Kristina Hall.

Åtgärder efter skyfallet

Sedan 2014 har Malmö stad och VA SYD arbetat tillsammans med en rad projekt för att stärka stadens förmåga att hantera stora regnmängder. Några exempel:

• Skyfallsanpassade parker som kan hantera vatten ovan mark.
  • Ombyggnation av ledningsnätet, särskilt i äldre områden där regnvatten och avloppsvatten tidigare gick i samma ledningar.
  • Informationskampanjer för att uppmuntra fastighetsägare att göra plats för vattnet på sina tomter.

– Samarbete är nyckeln. Kommunen har bara rådighet över en liten del av marken, men det regnar över hela staden. Alla måste hjälpas åt för att göra plats för vattnet, menar Linda Nilsson.

Hur rustar kommunen för framtiden?

Med tätare samarbeten och ökad kunskap är Malmö idag bättre förberett för att hantera framtida skyfall jämfört med för tio år sedan. Trots detta är det svårt att helt bygga bort risken för översvämningar, och därför måste alla ta ansvar för att skydda sig mot kommande kraftiga regn.

– Vi har kommit långt på tio år, men staden har byggts under mer än hundra år och infrastrukturen är inte anpassad för kraftiga skyfall. Det är dyrt och svårt att anpassa befintliga områden, därför är det viktigt att vi tänker på dessa frågor i nya byggprojekt, säger Linda Nilsson.

I exploateringsområden tar kommunen hänsyn till skyfallsrisker genom smarta höjdsättningar, grönska och genomsläppliga ytor.

– Ett spännande exempel på hållbar stadsutveckling är Amiralsstadens första etapp, där vi har utvecklat ett koncept som kombinerar dagvatten- och skyfallsfördröjning med en park. Den nuvarande parkeringsytan kommer att sänkas flera meter under marknivå för att hantera stora mängder vatten, samtidigt som det skapas utrymme för rekreation, lek och andra aktiviteter, berättar Linda Nilsson.

Malmö stad gör också "passa på-åtgärder" i befintlig bebyggelse, i samband med ombyggnationer. Exempelvis byggs skyfallsanpassningar längs Erikslustvägen och andra sträckor som byggs om för kollektivtrafik; och vid ombyggnationer av parker och lekplatser justeras höjdsättningen för att kunna hantera stora vattenmängder.

Exempel på skyfallsanpassade parker

• Söderkullaparken och Fosietorpsparken: Dessa parker har försetts med nedsänkta delar som kan hantera stora mängder vatten. I dag leds vatten från gatorna in mot parkerna för att undvika skada på bebyggelse.
  • Sundsbroparken i Bunkeflo: Utformad för att fördröja dagvatten och minska risken för översvämningar.
  • Dagvattenparken i Hyllie: Byggd för att hantera ett så kallat 50-årsregn.
  • Gyllins trädgård: Ett område där dagvatten hanteras ytligt både på fastigheter och på kommunal mark.
  • Mary Anderssons lekplats: Här kan vatten samlas och en liten vall förhindrar att det sprider sig till omgivningen.

Skyfallet Arvid

Den 31 augusti 2014 drabbades Malmö av ett stort skyfall, Arvid. Det var det enskilt största regnet i Malmö sedan mätningarna startade i slutet på 1800-talet. På bara några timmar kom över 100 millimeter regn över Malmö, och ännu mer över vissa områden. Under sex timmar föll det lika mycket regn i de centrala delarna av Malmö som det vanligtvis gör under två normala sommarmånader. Klimatförändringarna innebär att vi får mer torka på sommaren och fler kraftiga skyfall. Urbaniseringen gör att städerna har allt fler hårda ytor där vattnet inte har någonstans att ta vägen utan att orsaka skada.