När det blir fullt i ledningarna vid ett kraftigt regn kan vatten trycka tillbaka upp i golvbrunnar och gatubrunnar.

Under ytan: så fungerar VA-systemet när det regnar riktigt mycket

Vart ska vattnet ta vägen när det regnar riktigt mycket? Våra städer är inte byggda för att hantera skyfall – vattnet får helt enkelt inte plats bland hårdgjorda ytor och tät bebyggelse. Inte heller ledningsnätet är byggt för att transportera bort de stora mängder regn som kommer i ett skyfall.

Regnvatten i lagom mängd kan ledas bort via ledningarna under marken, oftast direkt till en sjö, ett vattendrag eller till havet men ibland även till reningsverk. Det kan också infiltreras ner i marken på mjuka ytor, exempelvis gräsmattor. Men när det regnar riktigt mycket behöver vattnet mer plats än så. För skyfall krävs att man gör plats för vattnet på andra ställen. Det kan vara nedsänkta parker, fotbollsplaner, viadukter eller underjordiska magasin, där det kan samlas utan att orsaka skada.

Ledningsnätet är till för normala regn

Ledningsnätet är till för normala regn, då rinner vattnet undan som det ska. När det regnar riktigt mycket blir rören fulla och vattnet hittar andra vägar. Då kan vattnet tryckas tillbaka upp ur golvbrunnar i källare eller gatubrunnar och orsaka översvämningar.

Kombinerade ledningar

Fram till 1960-talet byggdes kombinerade ledningar där spillvatten och dagvatten leds i samma ledning till ett reningsverk. Det innebär att det kan blir fullt när det regnar och det finns en risk att vattnet tränger tillbaka upp i en fastighet genom golvbrunnar och avlopp. Det innebär också att belastningen på våra reningsverk blir extremt hög vid kraftiga regn.

Numera byggs separata ledningar för spillvatten och dagvatten, där dagvattnet leds till ett vattendrag. På så sätt minskar risken för att spillvattenledningar och reningsverk ska bli överbelastade.

Bräddning – en säkerhetsfunktion

En bräddning är ett tillfälligt utsläpp av avloppsvatten som görs när spill- eller kombinerat ledningsnät eller ett reningsverk blir överbelastat. Bräddning är en säkerhetsfunktion för att minska översvämningsriskerna och skapa förutsättningar för avloppssystemet att fungerar som det ska. Bräddning kan ske både på ledningsnätet och på reningsverket och fungerar som ett överrinningsskydd gör i handfatet eller badkaret. Det bräddade avloppsvattnet är vid dessa tillfällen kraftigt utspätt och består till största delen av regnvatten.