Översvämningar på Ingelstadsgatan i Malmö, 2014

Så utredde de ansvaret för tusentals översvämningar efter skyfallet Arvid 2014

Den 31 augusti 2014 drabbades Malmö av det största regnet staden upplevt sedan mätningarna startade i slutet på 1800-talet. Över 2000 fastigheter svämmades över. När vattnet sjunkit undan startade ett omfattande utredningsarbete, för att utreda orsak och ansvar för varje enskild översvämning.

Skyfallet Arvid 2014 var det enskilt största regnet i Malmö sedan mätningarna startade i slutet på 1800-talet. På bara några timmar kom över 100 millimeter regn över Malmö, och ännu mer över vissa områden.

• 2 300 översvämningar på grund av Arvid anmäldes till VA SYD.
  • Uppemot 3 000 bilar skadades eller förstördes, ovan mark och i underjordiska parkeringsgarage.
  • Cirka 60 % av källaröversvämningarna inträffade i hus med kombinerat avloppssystem (i Malmö är cirka 30 % av ledningsnätet kombinerat dvs att dagvatten och spillvatten går i samma ledning).
  • VA SYD tog emot 896 stycken skadekrav från fastighetsägare på sammanlagt 80 miljoner kronor och 1712 stycken så kallade regresskrav från försäkringsbolag på 280 miljoner kronor för skador på fastigheter.

Den som drabbas av översvämning ska anmäla skadorna till sitt försäkringsbolag, som sedan kan vända sig till VA SYD med skadekrav när fastigheterna är återställda. VA SYD utreder då orsaken till översvämningen för att kunna avgöra vem som har det ekonomiska ansvaret för skadan. Utredningen ska fastställa om fastighetsägaren och VA SYD har fullgjort sina respektive skyldigheter.

- Ansvarsutredningarna är viktiga av flera skäl. För det första ska de som drabbats få rätt ekonomisk ersättning. För det andra ger det oss viktig kunskap om var vi behöver förbättra ledningsnätet. Det blir input till åtgärdsplaner och planerade förbättringsåtgärder, säger Hanna Nordlander, utredningsingenjör på VA SYD.

Ny metod för effektiva och rättvisa utredningar

En ansvarsutredning ska först ta reda på hur vattnet kommit in i fastigheten. Nästa steg är att avgöra om ledningsnätet klarar den mängd regn som det är dimensionerat för. Det görs också en undersökning av den drabbade fastigheten för att säkerställa att fastighetsägaren gjort vad som krävs för att skydda sin fastighet.

VA SYD hade aldrig förut hanterat utredningsärenden i en sådan omfattning som efter Arvid. Det krävdes nya arbetssätt för att kunna utreda effektivt men noggrant och rättvist. Utredningsingenjörerna på VA SYD tog fram en helt ny metod där man inte bara tittade på det juridiska ansvaret utan också hade stort fokus på ingenjörsmässiga bedömningar av ansvaret.

- Arvid resulterade i enorma marköversvämningar. Vi behövde alltså visa hur stor andel av skadan som marköversvämningen orsakade och hur stor andel av skadan som ledningsnätet orsakade. Det juridiska begreppet konkurrerande skadeorsaker användes för första gången för att beskriva detta, säger Patrik Nilsson, utredningsingenjör på VA SYD.

Med hjälp av en marköversvämningsmodell kunde de visa hur översvämningarna uppstått. För varje fastighet gjordes en visualisering som visade om den exempelvis var ansluten till en underdimensionerad ledning eller hur mycket marköversvämning som fastigheten påverkades av. För att räkna ut ersättningen använde VA SYD faktabaserade schablonavdrag för första gången. Det handlade om schabloner för källargolvsnivåer, fakturaavdrag och avdrag för backventiler.

- Vi hade mycket kommunikation med försäkringsbolagen för att förankra vårt arbetssätt och stämma av i förhandlingarna. Nu finns det ett nationellt samarbete mellan stora VA-organisationer och försäkringsbolag för att fortsätta förenkla ansvarsutredningarna vid stora regn, säger Patrik Nilsson.

En tredjedel av anspråken ledde till ersättning

Drabbade fastighetsägare och deras försäkringsbolag har 10 år på sig att komma med ersättningsanspråk till VA SYD. Hanna Nordlander och Patrik Nilsson kan nu summera de tio år som gått sedan Arvid. Totalt har VA SYD betalat ut 125 miljoner kr till fastighetsägare och försäkringsbolag, ungefär en tredjedel av de anspråk som kom in.

- Det är ett gediget arbete vi gjort och det känns bra att vi kunnat ge varje sökande ett väl underbyggt svar. Vi har kunnat visa att VA-huvudmannen bär ungefär en tredjedel av ansvaret vid den här typen av översvämningar, säger Hanna Nordlander.

- Vi har lärt oss mycket av Arvid. När Gävle drabbades av ett skyfall som orsakade liknande översvämningar 2021 kunde vi dela med oss av våra erfarenheter från Arvid. Detsamma gör vi till Jönköping som översvämmades i juli i år, säger Patrik Nilsson.