Exempel på ett vindskydd som finns längs Bohusleden.

Västkuststiftelsen får finansiering till nya vindskydd genom Naturbonusen!

Varje år går en del av intäkterna från Naturkompaniets kundklubb till utvalda organisationer och projekt som skyddar natur och miljö och som stärker friluftslivet i Sverige. Med årets Naturbonus kommer de att ha delat ut över 26,5 miljoner kronor. I år har de valt att stötta verksamheter som arbetar för att främja svenska vandringsleder och delar ut 3,5 miljoner ut till upprustning av 12 stycken vandringsleder.

– Vandring ligger Naturkompaniet väldigt varmt om hjärtat och bra vandringsleder är både bra för folkhälsan och ger oss möjligheten att uppleva Sveriges fantastiska natur. Vi vet att det finns ett stort behov av upprustning av vandringsleder i hela landet och därför hoppas vi att Naturkompaniet genom Naturbonusen kan vara med och långsiktigt säkra kvaliteten på vandringslederna. Tack vare våra trogna kunder kan vi nu stötta vandringsleder som är i behov av upprustning på olika sätt, säger Jennie Holmström, projektledare och ansvarig för Naturbonusen.

Västkuststiftelsen får ta del av 275 000 kr med ambition att bygga tre vindskydd med tillhörande grillplatser längs Bohusleden och Kroppefjällsleden.

-Naturbonusen är en ett mycket välkommet tillskott som skapar möjligheter för de dryga tiotal leder där Västkuststiftelsen samordnar arbetet. Med årets medel kommer vi att kunna hjälpa två eller tre kommuner att bygga vindskydd och eldstäder på Bohusleden och Kroppefjällsleden. Vi vet att detta kommer bli riktigt uppskattat av besökare, både av de som är ute på en dagstur och de som vandrar långt och länge, säger Linus Kron, VD på Västkuststiftelsen.

Västkuststiftelsen fick 2020 ta emot 550 000 kr från Naturbonusen för att bygga ett antal friluftsanordningar i naturen.