Välkommen till Näverkärrsdagen 2023!

Näverkärrsdagen – en heldag för familjen och alla som älskar natur

För andra året i rad arrangerar nu Västkuststiftelsen Näverkärrsdagen - en dag för alla som älskar natur, byggnadshistorik och lokalt producerad mat och hantverk. Dagen äger rum den 6 maj på Näverkärrs gård, längst ut på Härnäset, och hela familjen är välkommen!

Upplev de vackra omgivningarna i försommarskrud och gårdens historik. Gå på en guidad vandring, botanisera bland marknadsstånden, kika närmare på boningshuset från 1700-talet och lär dig mer om byggnadsvård. För barnen finns det också roliga aktiviteter som naturbingo, akvarellmålning och att sy en kanin att ta hem.

- Förra året var en succé med ungefär 500 besökare. Vi hoppas på ännu en fantastisk dag med många besökare och soligt väder. I år ber vi alla besökare att försöka samåka eller få skjuts till Näverkärr. Det går ingen kollektivtrafik hit på helgerna, säger Florina Lachmann som arbetar med planeringen av Näverkärrsdagen på Västkuststiftelsen.

En dag fylld av aktiviteter

Näverkärr är ett av de första områdena som stiftelsen arbetade med för att försöka skydda och idag är det ett naturreservat. Västkuststiftelsen äger dessutom gården och en del av marken i reservatet. Syftet med Näverkärrsdagen är inte bara att erbjuda en dag fylld av aktiviteter och upplevelser, utan även att göra gården tillgänglig för fler och samtidigt berätta om platsens spännande kultur och historia. Dessutom vill stiftelsen samverka med lokala aktörer.

- Vi har fokuserat på att samarbeta med lokala aktörer. Under dagen kommer det finnas marknadsstånd där det säljs hantverk, lokalt producerad honung, färska grönsaker och plantor till trädgårdslandet och mycket mer, berättar Florina Lachmann.

Fikasugna välkomnas till caféserveringen i trädgården. Extra hungriga besökare kommer kunna köpa hamburgare av kött från djur som har betat i reservatet och närområdet. Den nyfikne kan dessutom hämta gratis foldrar om naturreservat, få tips på utflykter och information om strandstädning vid Västkuststiftelsens bord under dagen.

Datum: 6 maj
Klockslag: 11–16
Kostnad: Fri entré
Plats: Gården i Näverkärrs naturreservat, Lysekils kommun.
Läs mer om Näverkärrsdagen här!