Kortfilm om hälsa i naturen släpps på Världshälsodagen i ett samarbete mellan Västkuststiftelsen och Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Västkuststiftelsen har i samarbete med Sahlgrenska Universitetssjukhuset producerat kortfilmen ”Naturens kraft”. En film som inspirerar och lyfter hälsovinsterna med utevistelse, genom att skildra två personers upplevelser om hur naturen får just dem att må bra.

Flera studier visar att vistelse i naturen främjar både hälsa och välbefinnande. Men bakom alla siffror och tidningsrubriker kan det vara mer inspirerande att höra personliga upplevelser.

– Naturen spelar en stor roll för många. Den kan utforskas av den naturintresserade, den blir arena för den träningssugne och lekplats för barnen. Med den här filmen vill Västkuststiftelsen ihop med Sahlgrenska lyfta hur betydelsefull naturen kan vara för folkhälsa och rehabilitering. Naturen ger kraft, säger Linus Kron, VD på Västkuststiftelsen.

Filmen har producerats i samarbete mellan Västkuststiftelsen och Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Syftet är att inspirera och uppmuntra till vistelse i naturen, vilket är extra viktigt vid sjukdom.

– Sjukdom och ohälsa kan leda till minskad fysisk aktivitet och mycket oro och tankar. Ett sätt att få energi och bearbeta sina tankar är att promenera och vistas i naturen, antingen ensam eller tillsammans med familj eller vänner. Att under en behandlings- eller rehabiliteringsperiod upptäcka nya promenadvägar kan också vara något positivt, säger Helen Sundberg, processledare för Hälsofrämjande sjukhus på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

På Världshälsodagen den 7:e april är det premiär för kortfilmen ”Naturens kraft”. Den skildrar två personer som använder sig av naturen för att må både fysiskt och psykiskt bättre. Filmen går att se på Västkuststiftelsens Youtube-kanal och på Sahlgrenska Universitetssjukhusets webbsida samt på vårdenheter och i väntrum.