Toppsegelskonaren Kvartsita under Västerhavsveckan 2022

Träffa Västkuststiftelsen på Västerhavsveckan

Även i år hittar du Västkuststiftelsen ombord på toppsegelskonaren Kvartsita under Västerhavsveckan. Årets evenemang ramas in av en invigning på Eriksberg i Göteborg och en marin matmarknad i Fjällbacka som avslutning, med en mängd aktiviteter däremellan.

2023 års upplaga av Västerhavsveckan har sitt avstamp den 5 augusti på Eriksberg i Göteborg där det bjuds på en invigning full av aktiviteter för både stor och liten. Västkuststiftelsen finns ombord på Kvartsita tillsammans med Föreningen för Fulla Segel, Föreningen Strandstädarna och Göteborgs universitet.

– Vi rör oss sedan norrut och angör en ny hamn varje dag med matmarknad i Fjällbacka den 12 augusti som avslutning. Vi hoppas såklart på lika bra uppslutning av besökare som förra året! Kvartsita är ett väldigt vackert skepp och vi som finns ombord har så många viktiga och spännande saker att berätta om havet, säger Florina Lachmann, koordinator för strandstädning och skärgårdsrenhållning på Västkuststiftelsen.

Hos Västkuststiftelsen kommer du bland annat kunna lära dig om marint skräp och få koll på hur appen ”Strandstädarkartan” fungerar. För de allra minsta har vi också med oss pyssellådor med plastskräp som man kan låna en stund för att bygga spännande kreationer. För dig som är sugen på att vandra i närområdet kommer det även finnas foldrar att hämta och möjlighet att ställa frågor om leder och naturreservat. Dessutom anordnas ett antal kostnadsfria guidade vandringar under veckan.

Hela veckans rutt med Kvartsita går att hitta på Västerhavsveckans webbplats.

Strandstädning varje dag

Ett uppskattat inslag under Västerhavsveckan brukar vara de dagliga strandstädarturer som Föreningen Strandstädarna anordnar.

– Det är alltid lika trevligt att ta med nya personer ut och strandstäda. Det känns viktigt att vi kan öppna ögonen för nedskräpningen längs västkusten hos fler och samtidigt kanske få in nya medlemmar i vår förening. Att strandstäda är ett konkret sätt att göra verklig skillnad!, säger Hans Jansson, ordförande i Föreningen Strandstädarna.

De dagliga städturerna under Västerhavsveckan går att anmäla sig till, under rubriken Kvartsita på turné på Västerhavsveckans webbplats kan du läsa hur du går tillväga.

Forskare ombord

På Kvartsita kommer även forskare från Göteborgs universitet finnas på plats för att visa upp och berätta om sin forskning med koppling till havet.

Under rubriken Forskare ombord på Kvartsita på Västerhavsveckans webbplats kan du läsa mer.

Biologisk mångfald och klimatförändringar

Varje år har Västerhavsveckan ett särskilt tema och i år ligger fokus på biologisk mångfald och klimatförändringar.

– Med årets tema vill vi rikta ljuset mot två av vår tids allra viktigaste utmaningar. Biologisk mångfald och klimatförändringar hänger tätt samman och har i allra högsta grad att göra med både havets och vår egen fortlevnad, säger Gunilla Fransson Bangura, projektledare för Västerhavsveckan.

Veckan är fylld av aktiviteter, både längs kusten och på andra ställen i Västra Götaland, och alla är på olika sätt kopplade till hav och vatten. Det fullständiga programmet finns på Västerhavsveckan webbplats.

Om Västerhavsveckan

Västerhavsveckan är en temavecka för havsmiljön med aktiviteter som kan engagera och locka alla åldrar.

Västerhavsveckan arrangeras varje år sedan 2008 av Västra Götalandsregionens miljönämnd tillsammans med forskningsinstitut, kommuner, organisationer, företag och andra medaktörer.