Västerhavsveckan 2024 äger rum från 3 till 11 augusti.

Skepp ohoj på Västerhavsveckan

Det är dags för Västerhavsveckan och massor av spännande aktiviteter med havstema! Även i år hittar du Västkuststiftelsen ombord på toppsegelskonaren Kvartsita som lägger till i en ny hamn varje dag. Visst ses vi?

2024 års upplaga av Västerhavsveckan har sitt avstamp den 3 augusti i Strömstad där det bjuds på en härlig invigning med både musikunderhållning, tal och andra festligheter. Västkuststiftelsen finns ombord på Kvartsita tillsammans med Föreningen för Fulla Segel, Föreningen Strandstädarna och Göteborgs universitet.

– Det känns så kul att återigen få mönstra på Kvartsita och träffa nyfikna besökare ombord! Alla är välkomna att utforska skeppet och samtidigt lära sig mer om strandstädning, marint skräp, havsforskning och annat spännande, säger Florina Lachmann, koordinator för strandstädning på Västkuststiftelsen.

Efter invigningen i Strömstad går färden söderut via Fjällbacka och den marina matmarknaden, till Smögen, Lysekil, Mollösund, Rönnäng och Marstrand tills turnén slutligen når fram till Donsö i Göteborgs södra skärgård den 10 augusti.

Det fullständiga programmet med hela veckans aktiviteter går att hitta på Västerhavsveckans webbplats.

Quizza med Västkuststiftelsen!

Hos Västkuststiftelsen kommer du som besökare inte bara kunna lära dig om marint skräp, strandstädning, närliggande naturreservat och vandringsleder i år, utan också göra ett quiz på tema hav och marint skräp.

– Vi vill så himla gärna att de som träffar oss ska ha lärt sig något nytt när de går vidare i sommaren. Därför kommer vi ha med oss ett quiz på båten och de som deltar har chansen att vinna vår fina, och ganska skrämmande, ”Fiskkarta”. För de allra minsta har vi också med oss barnböcker om skräp i havet, säger Florina.

Quiz-frågorna kommer finnas uppsatta runtom på Kvartsita och alla är välkomna att delta.

Dagliga strandstädarturer

Precis som tidigare år anordnar Föreningen Strandstädarna dagliga städturer i närområdet. Den som är sugen på att hänga med kan anmäla sig i förväg. Turerna tar cirka tre timmar och samling sker dagligen vid Kvartsita klockan 12:45.

Forskare ombord

På Kvartsita kommer även forskare från Göteborgs universitet finnas på plats för att visa upp och berätta om sin forskning med koppling till havet.

Under rubriken Forskare ombord på Kvartsita på Västerhavsveckans webbplats kan du läsa mer.

Om Västerhavsveckan

Västerhavsveckan är en temavecka för havsmiljön med aktiviteter som kan engagera och locka alla åldrar.

Västerhavsveckan arrangeras varje år sedan 2008 av Västra Götalandsregionens miljönämnd tillsammans med forskningsinstitut, kommuner, organisationer, företag och andra medaktörer.