Foto: Fredrik Schenholm/Westsweden.com

Mer ledutveckling i Västra Götalandsregionen

Västkuststiftelsens arbete med samordning av längre regionala cykel- och vandringsleder inom Västra Götaland går nu från projektform till att inkluderas i det årliga verksamhetsbidraget för stiftelsen.

– Det är ett mycket positivt besked som ger oss möjlighet att jobba med fler leder och fler kommuner, säger Västkuststiftelsens VD Linus Kron.

Västkuststiftelsen har tidigare fått verksamhetsbidrag från Västra Götalandsregionen, genom miljönämnden, under lång tid och under de senaste åren även projektfinansiering från regionutvecklingsnämnden. Tack vare projektbidragen har Västkuststiftelsen kunnat arbeta för att successivt kunna ta ett allt större övergripande regionalt ansvar för utveckling av friluftsleder. Och nu fastslås alltså efter dialog mellan presidierna för miljönämnden, regionutvecklingsnämnden och kulturnämnden att inkludera finansiering av ledutvecklingsarbetet i verksamhetsbidraget med start 2023. Västkuststiftelsen, tillsammans med Västra Götalandsregionen, kommer fortsättningsvis säkerställa en positiv utveckling av samordningsarbetet för att göra lederna mer lättillgängliga och sänka tröskeln för besökaren att hitta ut i naturen även långsiktigt.